Uutiset

Koulun pysyttävä lestissään

Opetusministeri Antti Kalliomäen (sd.) mukaan koululaisten työpäivä kaipaa muutosta. Hän kannattaa ruokatuntien pidentämistä sekä liikunta- ja harrastusmahdollisuuksien lisäämistä. Merkittävää sivustatukea Kalliomäki on saanut opetushallituksen pääjohtajalta Kirsi Lindroosilta.

Mannerheimin lastensuojeluliiton pääsihteerille Eeva Kuuskoskelle eivät riitä Kalliomäen konstit, vaan kouluun pitäisi hänen mukaansa saada lisää taide- ja taitoaineita, media-, kuluttaja- ja oikeuskasvatusta ja ihmissuhdetaitojen opetusta eli kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Jokin raja pitää olla toiveillakin. Kymmentä hyvää ja kahtatoista kaunista voi esittää, jos ei ole vastuuta siitä mihin kuntien rahat riittävät ja miten kestää opettajien selkänahka.

Koulusta on rahanpuutteen vuoksi lopetettu kerhotoiminta, mutta nyt sitä ujutetaan takaisin, ei kuitenkaan iltapäiviin, vaan ”keskelle” koulupäivää, minkä takia teoria-aineiden opetus venyisi myöhäiseen iltapäivään. Miten niiden opetus silloin onnistuisi? Luultavasti huonosti tai erittäin huonosti.

Koulupäivät voisivat venyä jopa viiteen iltapäivällä. Siinä ei olisi järjen hiventäkään.

Samaa sukua on ehdotus ruokatuntien pidentämiseksi. Eiköhän nuoret pitäisi ensin saada syömään kouluruokaa nykyisillä lounastauoilla.

Kirsi Lindroosin mukaan kouluissa pitäisi olla tilaa rentoutumiseen, jos päivät pitenevät.

Lepohuoneetko siis seuraavaksi! Nuorten säilytyspaikkojako koulut siis ovatkin? Ei kai sentään.

Jos koulupäivä jatkuu myöhäiseen iltapäivään, venyy opettajien työpäivä vääjäämättä. Ja se ei veny ilmaiseksi.

Harrastukset ja liikunta ovat nuorille hyväksi, mutta ei niiden pariin voi ketään kesken koulupäivän ”vapaaehtoisesti” pakottaa. Niitä vartenhan on vapaa-aikaa ja runsaasti erilaisia mahdollisuuksia.

Liikuntatunteja on varaa lisätä, ei kuitenkaan pelkän viihtyvyyden lisäämiseksi.

Harrastustunnit lisäisivät koulussa nuorten eriarvoisuutta. Kaikki nuoret eivät harrasta mitään erityistä. Mitä he harrastustunneilla tekisivät?

Koulun on pysyttävä lestissään. Sen tehtävä on antaa hyvää opetusta ja huolehtia, että oppi menee perille. Koulu hyppää ulos perustehtävästään, jos se alkaa huolehtia menevätkö nuoret koulupäivän jälkeen kotiin vai ostoskeskukseen. Jättäkää hyvät korkeat kouluviranomaiset vihdoin jotakin myös kotien vastuulle.

Oppilaiden hyvinvointi ja motivaatio ovat lisääntyneet ja kiusaaminen vähentynyt kokeilussa, jossa koulupäivän rakennetta on uudistettu Kalliomäen ja Lindroosin ehdottamaan suuntaan.

Kokeilut ovat kannatettavia, mutta niiden pohjalta ei voi tehdä yleistäviä johtopäätöksiä.

Kiusaamistakin vastaan on kyllä taisteltava. Miten ihmeessä lisääntyvä luppoaika sitäkään taistoa palvelisi?

Koululla on kyllin tavoitetta yleisen työrauhan turvaamisessa. Siihen pitäisi miettiä korkeimpien koulupäättäjienkin vakavasti kunnollisia keinoja.

Päivän lehti

27.5.2020