Kolumnit Uutiset

Koulutiellä vaanii vanhempi

Ruotsalaistutkimuksen mukaan vanhemmat ovat koululaisille pahin vaara liikenteessä (Yle.fi, 15.8.).

Vakuutusyhtiö Ifin ja sanomalehti Dagens Nyheterin teettämä tutkimus todisti sen tosiasian, jonka jokainen alakoulun lähellä koskaan liikkunut on voinut ihan omin silminkin nähdä.

Haastateltujen yli 1100 peruskoulun rehtorin mukaan suurin vaara koulutiellä on vanhempien itsensä aiheuttama aamuruuhka. Myös poliisi oli vahvasti samaa mieltä.

Vanhempien syyksi tätä asiaa ei voi kuitenkaan ihan kokonaan laittaa, sillä myös koulut itse tekevät tilanteesta vaarallisemman, kuin sen tarvitsisi olla.

Eka- ja tokaluokkalaiset eivät saa pyöräillä kouluun, sanotaan monen alakoulun säännöissä. Perusteluna kiellolle on turvallisuus.

Tarkoitus oli ehkä hyvä, mutta todellisuudessa pyöräilykielto vain lisää lasten koulumatkan vaarallisuutta.

Kun yli kävelymatkan päässä koulusta asuva lapsi ei voi tulla pyörällä kouluun, niin käytännössä vanhemmat joutuvat tuomaan hänet autolla.

Kun kymmenet ja sadat vanhemmat joutuvat tulemaan autolla koululle, on tuloksena liikennehässäkkä, joka on entistä vaarallisempi kaikille lapsille – niin käveleville ja pyöräileville kuin isin tai äidin autosta ulos nousevillekin.

Joskus kiellotkin ovat silti oikeassa. Koulujen kannattaa pitää kiinni siitä, että ilman kypärää ei oppilas saa kouluun pyöräillä.

Vielä kun jollain kiellolla saataisiin oppilaat pitämään ne kypärän hihnatkin kiinni ja tiukalla. Päästä putoava kypärä kun on sangen hyödytön kapistus.

Liikennesuunnittelu – tai oikeastaan sen puute – on toinen suuri lasten turvallisuutta vaarantava tekijä.

Kouluja ja niiden pihoja osataan kyllä suunnitella, mutta kukaan ei ota huomioon, kuinka joka arkiaamu viittä vaille kahdeksalta koulun aidan ulkopuolelle kiitävät kiireiset vanhemmat isoine citymaastureineen.

Tuloksena on risteyksissä ulos autoista hyppiviä lapsia ja tilanteita, jossa pieni koululainen on todellisessa hengenvaarassa.

Vaikka kuinka toivoisi, niin kaikki lapset eivät pääse kouluun kävellen tai pyörällä. Siksi myös jättöpaikkoihin pitäisi kiinnittää huomiota. Niiden ei kuitenkaan tarvitse olla ihan koulun portilla. Bussipysäkki tai läheisen kaupan edusta voi olla paljon turvallisempi paikka.

Ruotsalaistutkimuksen mukaan turvallisinta liikenne oli niillä kouluilla, joiden ympärille oli määrätty autoilukielto. Silloin vanhemmat joutuvat jättämään lapsensa pienen kävelymatkan päähän laajalle alueelle, eivätkä kaikki yritä autoillaan samaan sumppuun.

Tällä viikolla autoilijan kannattaa pitää maltti mielessä, sillä käynnissä on Euroopan laajuinen liikennevalvontatempaus, jossa valvotaan erityisesti kouluteitä.

Liikenteessä on nyt tuhansia ensimmäistä kertaa yksin kulkevia lapsia. Sovittaisiinko, että kukaan ei aja heidän päälleen teemaviikon jälkeenkään?

Päivän lehti

5.6.2020