Uutiset

Koulutus antaa tulevaisuuden

-Ammatillisia opiskelijoita ei Suomessa kouluteta tutkintotodistusta varten, vaan jotta he saavat tulevaisuuden, kehui Koulutuskeskus Tavastiassa vieraillut koulutusinnovaatioiden johtaja Anne Knock Sydneyn opetuksen kehittämiskeskuksesta.

Knock johti 15:ttä australialaista opetusammattilaista, jotka kävivät Tavastiassa kokemassa, miten innostuneita ja sitoutuneita suomalaiset opiskelijat ovat.

Tavastian pintakäsittelyn opettaja Jari Välkkynen kertoi heille oppimisen Pintakilta-verkkoympäristöstä, jossa käytetään hyväksi sosiaalisen median wiki-ja blogi-alustoja, sekä projektioppimisesta ja mestari-oppipoikamallista.

-Annamme opiskelijoidemme toimia opettajina. Meidän opiskelijamme ovat motivoituneita, heillä on oikea asenne, hän kertoi.

Välkkynen vertasi wiki-alustaa opettajan kirjaan ja monisteisiin sekä iPadia ja iPodia kyniin. Blogi puolestaan toimii opiskelijan muistiinpanovihkona ja oppimispäiväkirjana.

-Erona vihkoihin ja päiväkirjaan on se, että kaikki toiminta on verkossa avoimesti kaikkien saatavilla, Välkkynen kertoi.

Synnynnäinen opettaja tietää

Australialaisten ryhmässä oli rehtoreita, aineenopettajia ja opetuksen kehittäjiä Australian eri puolilta, joukossa kansainvälisesti tunnustettu e-opetuksen kehittäjä Stephen Harris.

Knock kertoi ihailevansa Välkkysen opetusta, joka ei tukeudu oppikirjoihin. Välkkynen on itse taustaltaan yrittäjä, joten hän tietää, millaisia taitoja ja ominaisuuksia työnantajat arvostavat työntekijöissään.

-Jari on synnynnäinen opettaja. Hän ajattelee yrittäjän kokemuksella, millaisten ihmisten kanssa hän haluaisi tehdä töitä. Koulusta valmistuneet ovat valmiita työntekijöitä, eikä sellaisia, jotka hankkiva taitonsa vasta käytännön työssä, Knock kiitteli.

Hänen johtamansa Sydneyn opetuksen kehittämiskeskuksen tehtävänä on tarjota välineitä opetusalan innovaatioiden kehittämiseen ja tunnetuksi tekemiseen sekä luoda uudenlaista opetusajattelua.

Wiki- ja blogi-alustat olivatkin australialaisille perin tuttuja opetusvälineitä.

Uutta heille oli, että näitä opetusmenetelmiä käytetään ammatillisessa koulutuksessa. He ovat tottuneet käyttämään niitä peruskoulussa ja lukiossa.

Koulutus on tasa-arvoista

Harris ja Knock ylistivät Tavastiassa sitä, että Suomessa ammatillisen koulutuksen arvo ymmärretään.

Australiassa ammatillinen ja yliopisto-opiskelu eivät ole tasa-arvoisia.

Ammatillinen ja yliopistokoulutus maksaa Australiassa opiskelijoille useita kymmeniätuhansia dollareita, kun se on Suomessa ilmaista.

-Koulutus muuttui Australiassa maksulliseksi kymmenkunta vuotta sitten. Sitä ennen se oli meilläkin ilmaista. Suomessa koulutus maksetaan veroissa sitten, kun ollaan työelämässä, Hal Cutting vertasi. (HäSa)

Päivän lehti

25.5.2020