Uutiset

Kovaa peliä televisiokanavista

Norjalainen Schibsted räjäytti joulun alla Lapin perukoilla ja Kainuun korvissakin jysähtäneen uutispommin. Liikevaihdoltaan yli miljardin euron kustannusyhtiö hamuaa omistukseensa Alma Mediaa, jonka suurin omistaja on ruotsalainen Bonnier.

Kysymys on rahasta. Löytyykö Bonnierin kassasta riittävästi kahisevaa, jotta hyökkäys valtausyritystä vastaan onnistuisi?

Suomen toiseksi suurimmassa mediakonsernissa Alma Mediassa Schibstedia kiihottavat erityisesti MTV3 ja omistus Ruotsin TV4:ssä, josta norjalaisilla on jo ennestään 20 prosentin omistus. Se on kuitenkin vain kapea siivu Bonnierin ja Alman yhteiseen osuuteen verrattuna.

Jos Schibsted saisi MTV3:n ja Ruotsin TV4:n käsiinsä, yhtiö olisi Pohjoismaiden suurin kaupallisten televisiokanavien omistaja.

Norjalaiset eivät saavuta ylivaltaa läpihuutojuttuna, vaan pohjoismainen tv-peli on äärimmäisen kovaa. Bonnierilla on hyvin aikaa lyödä seuraava korttinsa pöytään.

Bonnier omistaa Alma Mediasta runsaat 31 prosenttia. Seuraavaksi suurimpia omistajia ovat suomalaiset vakuutusleirit, Pohjola ja Sampo.

Suomalaisten on ollut tyytyminen enemmän tai vähemmän sivustakatsojan rooliin, vaikka kysymys on suomalaisen mediamaailman uusjaosta. Sanoma-WSOY:llä olisi eväitä lähteä peliin mukaan, mutta se ei kilpailusäännösten vuoksi omaa käytännön mahdollisuuksia.

Turun Sanomien toimitusjohtaja Keijo Ketonen uskoo, että ainakin Alma Median sanomalehdet palaavat vielä suomalaiseen omistukseen. Jos norjalaisten valtausyritys onnistuu, näin saattaa tapahtua. Kysymys kuuluu: hajoaako Alma ja jos hajoaa, niin kuka osat ostaa?

Schibstedia kiinnostavat Alma Median lukuisista lehdistä vain Kauppalehti ja Iltalehti. Muut lehdet on tarkoitus myydä ”paikalliseen omistukseen”.

Alma Median lehtiin kuuluvat muiden muassa Aamulehti, Lapin Kansa, Kainuun Sanomat, Pohjolan Sanomat ja Satakunnan Kansa. Oululainen Kaleva on ehkä halukas ostamaan Pohjois-Suomen lehdet, kaikki muu on pelkkää arvailua.

Turun Sanomien Keijo Ketosen mukaan alueellinen omistus on parasta maakuntalehdille. Tästä huolimatta menestyvät liikeyritykset kiinnostavat aina niin alueellisia, valtakunnallisia kuin kansainvälisiäkin ostajaehdokkaita. Taloudellinen menestys on myös keskeinen sananvapauden tae.

Yleisradion asema ei helpotu, kun kaupalliset tv-kanavat keskittyvät. Yleisradion toimitusjohtaja Arne Wessberg tosin jaksaa uskoa, että ”media on hirvittävän kansallinen juttu”. Kaupallisten tv-kanavien tarjonnasta voi päätellä jotakin aivan muuta. Ohjelmat ovat hämmästyttävän ja ärsyttävän samankaltaisia.

Wessbergin mukaan Ylen asema vahvistuu, koska ihmiset kaipaavat kansallista tarjontaa. Tuskin kuitenkaan norjalaisetkaan ovat niin tyhmiä, että omistajina unohtaisivat, että MTV3:n katsojat ovat suomalaisia.