Uutiset

Kovia arvoja pehmeässä paketissa

Lisää taito- ja kulttuuriaineita kouluun, lupaa tuore opetusministeri Jukka Gustafsson (sd.). Ministeri löi kortit pöytään Naantalin Kultarannan Presidenttifoorumissa presidentti Tarja Halosen edessä.

Lupaus on siis lunastettava ja päätöksiä syntyy maan hallituksessa ehkä jo pikapuoliin.

Ei tässä kaikki: Gustafssonin mielestä politiikassa tulisi aina ja kaikkialla ajatella nykyistä enemmän taidetta ja kulttuuria.

Voisiko Suomi peräti selvittää talousongelmansa keskittymällä käden taitojen ja hengen asioiden vatvomiseen?

Maa on ilmeisesti saanut vauhdikkaan opetusministerin, ehkä lausuntoautomaatinkin. Tuskin Gustafsson oli tarttunut ministerin salkkuun kun hänelle kirkastui, mikä kalvaa suomalaista koulua.

Liian vähän taito- ja taideaineita sekä kulttuuria!

Vakavasti puhuen vakavat asiat tulisi varsinkin ministerinä ottaa vakavasti. Koulun kehittäminen ei ole leikkiä, se ei ole sitä oppilaille, vanhemmille, opettajille eikä yhteiskunnan tulevaisuudelle.

Ilmeisesti opetusministeri haluaa ajaa paljon puhuttuja pehmeitä arvoja. Ne mielletään taiteeksi, kulttuuriksi ja käden taidoiksi.

Ministeri piirtää taivaanrannalle koulun, jossa oppilaat nauttivat entistä enemmän pehmeydestä, esimerkiksi pehmeän muovailuvahan muotoilusta.

Luokka piipahtaa myös tämän tästä taidenäyttelyssä ja musiikkitunneilla laulu on voimaa. Herkkää, kaunista ja kivaa!

Monen koulunsa päättäneen nuoren elämästä pehmeät arvot ovat kaukana. Nuoret muun muassa elävät yli varojensa ja menettävät pahimmissa tapauksissa luottokelpoisuutensa.

Tätä taustaa vasten on tilaa kysyä, onko kouluissa tarpeeksi matematiikkaa – ihan sellaista yhteenlaskuun keskittyvää.

Matematiikka on kova oppiaine, mutta jos koulunsa päättävä nuori ei hallitse yhteenlaskua, hänen elämässään eivät pehmeät arvot voi olla kunniassa.

Nuorilla on myös vaikeuksia elämänhallinnassa ja vastuun kantamisessa – asiantuntijat näkevät omaan napaan tuijottamiseen perustuvan itsekkyydenkin valtaavan alaa.

Näistä syitä olisi syytä pysähtyä miettimään, olisiko kouluissa aihetta lisätä vaikkapa filosofian opetusta.

Gustafsson pelaa pehmeillä mielikuvilla, jotka tuottavat kovia arvoja.

Taide, kulttuuri ja käden taidot tulee pitää arvossaan läntisessä sivistysvaltiossa. Yhteiskunnan järjestämässä peruskoulutuksessa on kuitenkin pääosin kysymys muusta kuin hengen asioista.

Koulun asia on opettaa lapsille ja nuorille perustaidot työelämää ja omaa hyvää elämää varten.

Gustafssonin heitto ei perustu mihinkään, se on ministerin mustatuntuu. Esitys sai lämpimän vastaanoton – nimittäin joukossa, jossa ei joko osata tai viitsitä laskea euroja.

markku.peltonen@hameensanomat.fi