Uutiset

Kristiina Halkolan takki ei kaipaa kääntämistä

Kun Kristiina Halkolan tapaa aamulla, kohtaa ravintoloitsija Halkolan. Hän puuhailee monet arkipäivät Teatteriravintola Arenassa ja laittelee ojennukseen kuppia, kippoja ja keittoja muun muassa kokkina toimivan poikansa Samuel Melasniemen kanssa.

Iltaisin Suomen eräs 60-70-lukujen vihaisimmista nuorista naisista on kuitenkin edelleen taiteilija. Hän on esiintynyt helsinkiläisessä Komediateatteri Arenassa miehensä Eero Melasniemen kanssa koko sen historian ajan eli 10 vuotta. Teatteri on keskittynyt revyihin ja poliittisiin satiireihin.

Joku voi kummastella entisten vasemmistolaistaiteilijoiden ryhtymistä kevyiksi kansanhuvittajiksi, mutta Halkola oikoo väärinkäsityksiä.

– Ei revyiden tarvitse olla pinnallisia. Meidän näytelmissä nauretaan poliitikoille, julkkiksille, ilmiöille ja ihmisille itselleen. Oikeastaan tämä on aika lähellä sitä, mistä aloitin eli Ylioppilasteatterin kabareita 60-luvun puolivälissä, Halkola sanoo.

Halkolan taiteilijanura on kestänyt jo yli 40 vuotta. Kaakkois-Suomessa työläisperheen tyttönä paperiteollisuuspaikkakuntia lapsuutensa kiertänyt tyttö pääsi 19-vuotiaana ensi yrittämällä silloiseen Suomen teatterikouluun.

60-luku oli jytisevää aikaa myös Halkolalle. Koko kansan tietoisuuteen hän tuli kerta heitolla kauniina ja topakkana Riittana Mikko Niskasen Käpy selän alla -elokuvasta sekä Arvo Salon Lapualaisoopperasta.

Noihin aikoihin Halkola solmi koko elämänsä kannalta tärkeitä tuttavuuksia tavaten Melasniemen sekä Kaj Chydeniuksen ja Eero Ojasen. Säveltäjäkuuluisuuksien kanssa syntyivät monet mahtipontiset ja julistavat mutta kauniit kappaleet kuten Jos rakastat, Ei puolikasta, Laulu rakastamisen vaikeudesta ja Sinun lapsesi.

Halkolan mukaan taistolaisvuosien varrella ei kukaan epäillyt, onko koko touhusta mitään hyötyä.

– Oli ihan selvää, että laulamalla voi muuttaa maailmaa. Aika oli äärimmäisen toiveikasta.

Moni Halkolan aikalainen on sittemmin julkisuudessa katunut tai vähätellyt nuoruutensa tekoja. Halkolan mielestä hänellä ei ole siihen mitään syytä. Hän on vieläkin mukana politiikassa ja käy laulukeikoilla varsinkin vappuisin.

– Ei ole sellaista fiilistä, että asioita pitäisi selitellä. Jotkut sanovat viisastuneensa vanhana, mutta minä olin kyllä nuorena viisas ja vanhana tyhmä! Jos ei nuorena olisi innostunut, niin se olisi kyllä sääli.

Nykypäivässä Halkola on erityisen huolestunut lapsi- ja seksiorjuuden yleisyydestä. Yhteiskunnan valtasuhteista hänen käsityksensä eivät ole missään vaiheessa muuttuneet. (STT)