Uutiset

Ksenonvalot tehokkaita, mutta turhan kalliita

Autojen tehokkaiden ja turvallisuutta lisäävien ksenonvalojen yleistymisen esteenä on edelleen korkea hinta. Sinertäviltä liikenteessä näyttävät valot ovat korkean varustetason autoissa jo melko yleisiä. Perheautoluokassa sen sijaan kysyntä on melko vähäistä.

Ksenonvaloja eli kaasupurkauslamppuja saa uutta autoa ostaessa lisävarusteena jo osaan noin 20 000-25 000 euroa maksavista perheautoista, jolloin tehtaalla asennettavat valot maksavat noin 1 000 euroa.

– Ei niitä kauhean yleisesti vielä myydä. Ihmiset pitävät tuhannen euron satsausta isona, vaikka hyviä lamppuja ne kyllä ovat, sanoo automyyjä Petri Kivilä Hämeenlinnan Auto-Ilveksestä.

Ksenonvalot löytyvät lisävarusteena hänen mukaansa sekä Volvoihin että Renaultin malleihin. Edullisin listahintaisista autoista, johon ksenonvalot voi tilata, on noin 20 000 euroa maksava Renault Megane.

Ksenonvalojen tilaajan on syytä varautua myös siihen, että käytettävät polttimot eivät ole ikuisia. Polttimo kestää huomattavasti halogeenipolttimoa pidempään, mutta sen vaihtamiseen on varauduttava 4-5 vuoden tai noin 100 000 ajokilometrin välein. Vaihtopolttimot maksavat ainakin 150-170 euroa kappaleelta.

Lisänä kurvissa kääntyvät valot

Hämeenlinnassa muun muassa Mercedes Benziä, Opelia ja Citroenia myyvän LänsiAuto Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Jarmo Aallonen sanoo, että perheautoihin ksenonvaloja myydään satunnaisesti. Sen sijaan nykyisin noin neljännes uusista Mersuista myydään ksenonvalollisina.

– Tietyn varustetason autoihin ne kuuluvat vakioina. Ne kuuluvat varuspakettiin, jossa on mukana myös esimerkiksi erikoisvanteet sekä nahkaratti ja -penkit, Aallonen kertoo.

Hänen mukaansa ksenonvalot löytävät esimerkiksi Mersun varustepaketista, jolla on hintaa 5 400 euroa. Valojen osuus on noin 1 900 euroa, mutta niitä ei voi tilata erikseen. Jos haluaa, että valot kääntyvät kurveissa auton kulkusuunnan mukaan, saa maksaa lisää vielä 750 euroa.

Koko auton hinta saattaa tällöin asettua noin 50 000- 60 000 euroon.

Lisävalojenkin osto tyssää hintaan

Jälkiasennuksina ei ksenonvaloja autoihin yleensä laiteta. Syynä on jälkiasennuksen hirvittävän korkea hinta.

– Meillä on viimeisen kymmenen vuoden aikana jälkiasennettu kaasuvalot vain kahteen Mersuun. Hinta on silloin 4 000 eurosta ylöspäin, Aallonen toteaa.

Hän kertoo, ettei jälkiasennusta edes pysty tekemään kaikkiin autoihin, sillä asennuksessa ei selvitä pelkällä umpioiden ja lamppujen vaihdolla, vaan edessä on myös mittava johtosarjojen muutos. Ksenonvalolliseen autoon on muun muassa asennettava automaattinen valonheittimien korkeuden säätö.

Korjaamopäällikkö Kari Tapola Hämeen Autosähköstä kertoo, että ksenonvalot työllistävät autosähköliikettä varsin vähän.

– Järjestelmät ovat olleet toimivia ja vikoja on ollut varsin vähän, Tapola sanoo.

Jonkin verran on kysyntää ksenonlisävaloista, mutta niidenkin yleistyminen on tyssännyt hintaan, joka on noin 500 euron luokkaa.

– Ksenonlisävaloja asennetaan enimmäkseen raskaaseen kalustoon ja erikoisajoneuvoihin, kuten ambulansseihin, Tapola kertoo.

Se, onko tehokkaiden ksenonlisävalojen asentaminen autoon ylipäätänsä mahdollista, on tarkistettava tapauskohtaisesti.

Mersun ksenonlamput erottaa tavallisista halogeenivaloista kalansilmämäisestä ulkonäöstään.

Ksenonvalo

– Purkauslamppu, joka on täytetty jalokaasujen seoksella. Mukana myös ksenonia.
– Polttimossa ei ole hehkulankaa. Valokaari syttyy kaasuseoksessa kahden elektrodin väliin.
– Antaa 2,5-kertaisen valotehon samalla energiamäärällä, mikä tarvitaan halogeenilamppuihin.
– Lisää ajoturvallisuutta erityisesti huonoissa olosuhteissa.

Riikka Mäntyneva