Uutiset

Kuinka paljon hammaslääkäri istuu tyhjän panttina?

Torstain Hämeen Sanomissa oli juttu Hämeenlinnan hammashoidon puhelinpalvelusta, joka pystyy vastaamaan noin 60 prosenttiin soitetuista puheluista. Palvelu on ruuhkainen, eivätkä kaikki soittajat pääse läpi. Kuinka moni hammashoito jää perumatta, kun potilas ei saa peruttua varaamaansa hoitoaikaa johtava ylihammaslääkäri Pekka Arvio?

-Kyllä niitä on viime vuonna ollut paljon, mutta niitä ei ole lainkaan tilastoitu.

Kai peruuttamattomista ajoista joku näppituntuma on?

-En ole ollut vuoteen potilastöissä, enkä ole hammaslääkäreiltä nyt asiasta kysellyt. Kyllä peruuttamattomia aikoja aina on.

On kallista pitää hammaslääkäriä ja hammashoitajaa tyhjän panttina, kun peruutuksesta ei ole saatu tietoa. Mitä tälle asialle tehdään?

-Juuri tämän vuoksi, meillä on ollut mielenkiintoa kehittää puhelinpalvelua, että kaikki peruutukset tulisivat meidän tietoomme. Puhelinpalvelu on suunniteltu niin, että ajan peruuttaminen menee samalle viivalle ensiavun kanssa. Nämä puhelut menevät tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi ja niihin pyritään vastaamaan. Toivottavasti vain tätä ei ryhdytä käyttämään väärin. Tulevaisuudessa ajan voi perua myös netin kautta.

Lähteekö asiakkaalle lasku, jos yrittää soittaa ja perua aikaansa, muttei pääse läpi?

-Kyllä. Näitä laskuja olemme hyvittäneet.

Onko jotain asiakasryhmää, joka jättää usein perumatta aikansa?

-Yläkouluikäiset ovat lahjakkaita unohtamaan aikojaan. (HäSa)

Päivän lehti

25.5.2020