Uutiset

Kuinka suhtautua unettomuuteen rauhallisesti?

Ajatusmallien muuttaminen on unettomuuden hoidossa yksi tärkeä hoitomuoto. Kun on jo kauan vakuuttanut itselleen nukahtamisen vaikeutta, aivoille voi koettaa syöttää myös toisenlaisia ajatuksia.

Miten oppia suhtautumaan unettomuuteen rennosti, uniterapeutti Susan Pihl?

– Tämä vaatii aivojen treenaamista. Aivot ovat jumittuneet tiettyyn asemaan ja alkaneet kehitellä haitallisia ”entäpä jos” -ajatusmalleja. Mitä jos en enää koskaan nuku? Mitä jos sairastun? Nämä ajatukset lisäävät sympaattisen hermoston aktivaatiota eli vahvistavat kehon vireyttä.

– Ajatuksia voi valmentautua voittamaan päivällä. Harjoittelun voi aloittaa treenaamalla keskittymiskykyä. Sitä kautta voi oppia huomaamaan, mitä ajatusmalleja päässä liikkuu ja millaiset ajatukset vaivaavat erityisesti yöllä.

Kuinka ajatuksia treenataan?

– Kun huomaat ajatuksen, suhtaudu siihen ystävällisesti: ”Heipä hei, tunnenhan minä sinut.” Aivot tuottavat paljon sellaista, joka ei ole totta. Näitä ajatuksia voi opetella katsomaan ulkoapäin.

– Itsemyötätuntoharjoitukset ovat tärkeitä. Lohduta itseäsi, toivota itsellesi hyvää unta, rauhaa, rakkautta ja terveyttä. Ihminen helposti vain sättii itseään, kun ei saa nukuttua. Kannusta itseäsi, se tyynnyttää.

– Kun yöllä huomaat pyörittäväsi taas samoja ajatuksia, ilmoita itsellesi, että niitä käsitellään päiväsaikaan. Aivot kouliintuvat.

Mitä uusia ajatuksia itselleen voi tarjota?

– Alitajunta tarvitsee yksinkertaisia signaaleja ja sanoja. Hyviä voimalauseita ovat esimerkiksi: Tämä menee ohi. Kaikki on hyvin. Minä selviän tästä. Vaikka nukun huonosti, pärjään kuitenkin.

– Ensin kielteiset ajatukset opetellaan tunnistamaan ja hyväksymään ja vasta sitten muuttamaan myönteisiksi. Hyväksyminen on tärkeää. Jos en pysty muuttamaan asiaa nyt, voin hyväksyä sen. Uni ei ole suorittamista, eikä sen ole aina pakko olla hyvää.

Elina Pajunen