fbpx
Uutiset

Kuka korjauttaa viallisen tuotteen?

Verkkokaupasta tilattu Nokian Treasure Tag -paikannin lopetti toimintansa kahden viikon jälkeen. Asiakaspalvelu käski asiakasta lähettämään tuotteen huoltoon ja maksamaan huollon itse.

Toimiko verkkokauppa oikein, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen?

– Ei toiminut. Kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on virhevastuu, ja ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa tilalle virheettömän tavaran. Oikaisu on tehtävä kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia.

– Kuluttajalla on virhetapauksessa oikeus asioida suoraan tuotteen myyneen yrityksen kanssa. Tässä tapauksessa tuotteen virhe kuulostaa selvältä, koska tuote ei toimi. Myyjällä ei ole vastuuta, jos kuluttaja on aiheuttanut vian itse.

Verkkokaupan mukaan sen vastuu on poistunut, koska paikantimessa ei ollut takuuta ja palautusaika oli mennyt umpeen. Vaikuttaako tämä asiaan?

– Palautusajalla tai takuulla ei virhevastuun kannalta ole merkitystä. Ne eivät poista myyjän vastuuta tuotteen virheestä. Takuu on vapaaehtoinen lisä.

Verkkokaupan asiakaspalvelu tarjosi hyvitykseksi viiden euron etua verkkokauppaansa. Onko hyvitys riittävä?

– Kuluttajan ei tarvitse hyväksyä hyvitystä. Ellei asia ratkea, kuluttaja voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, joka auttaa asiassa.

Kuluttajaneuvonta: 029 553 6901

Menot