Uutiset

Kuka määrää meidän olohuoneessa?

Moni paikka mainostaa olevansa kansalaisten olohuone tai sen jatke.

Mutta miten käy silloin, kun kansalaiset ottavat mainoslauseen tosissaan ja alkavat viihtyä melkein kuin kotonaan?

Pulmiahan siitä tulee, ainakin päätellen Helsingin kauppakeskus Kampin kuulumisista.

Pääkaupungin paraatipaikalle rakennetussa liikenteen ja kaupan keskuksessa varsinkin nuoriso viihtyy niin hyvin, että asiaan on täytynyt puuttua.

Kun kauppakeskus valmistui, se tituleerasi itseään jopa Suomen suurimmaksi nuorisotaloksi. Nyt nuoria yritetään häätää Kampista melko erikoisilla konsteilla.

Esimerkiksi kaikki istuimiksi kelpaavat kaiteet ja korokkeet on poistettu, ja varsinaisia penkkejä ja istuimia Kampissa on ollut alun alkaenkin vähän. Jäljellä on tietysti runsaasti maksullisia istuimia, onhan kauppakeskuksessa kahviloita ja ravintoloita, mutta niihin ei ole kaikilla varaa.

Taannoin Lahden Trion kauppakeskus kokeili toisenlaisia konsteja. Sillähän nuoria yritettiin häätää soittamalla klassista musiikkia ja häiriösärinää ovien edustoilla. Tästä on kylläkin jo luovuttu.

Viesti on kuitenkin selvä: jos oleskelet, ostat. Jos et osta, et oleskele.

Meillä on tapana kadehtia keski- ja eteläeurooppalaista kaupunkikulttuuria, johon kuuluu ihmisten vapaamuotoinen kokoontuminen ja kanssakäyminen, joutilas oleskelu.

Kauppakeskuksista on kehittynyt eteläisten piazzojen ja plazojen korvikkeita ilmeisistä syistä: talvella niissä on mukavampi oleskella kuin tuulessa ja tuiskussa ulkona. Ei sitä pakko ole harrastaa, mutta aika moni niin tekee.

Ostosparatiisien asema on kiinnostava, sillä ne ovat myös julkisia tiloja vaikka niissä on kaupallista, yksityistä toimintaa.

Julkisen tilan esikuvia ovat olleet antiikin Välimeren alueen torit, kuten Ateenan agorat. Niille vapaat miehet kokoontuivat keskustelemaan yhteisistä asioista. Vastaavaan asemaanhan meikäläiset kauppakeskuksetkin ovat jo päässeet, kun monet niistä toimivat ennakkoäänestyspaikkoina.

Kiehtova kysymys kuuluukin: kuka kauppakeskuksessa määrää? Yksinkertainen vastaus on raha eli tilojen omistajat ja niissä toimivat yritykset.

Mutta koska kauppakeskusten ideaan kuuluu se, että pelkän kuluttamisen lisäksi niissä vietetään aikaa, on ajanviettäjien häätö ristiriitainen ratkaisu.

Ja jos mihinkään ei pääse istumaan ja hengähtämään paitsi maksusta, häädetään paljon muitakin potentiaalisia asiakkaita kuin nuoria.

Kauppiasta luulisi kiinnostavan asiakkaan shoppailukunnon ylläpito. Kauppakeskusten usein järkyttävän pitkille käytäville kannattaa sijoittaa muutama levähdyspaikka, niin kassa kilisee kiivaammin.

Hämeenlinnaan moottoritien päälle nousee parin vuoden kuluessa kauppakeskus, jossa toivottavasti saa halutessaan notkua myös maksutta. Ainakin se lupaa hyvää, että kaupungin nuorilta on kysytty näkemyksiä ja toiveita tiloista.