Uutiset

Kukaan ei halua huonoa palvelua – Palvelumuotoilulla pyritään siihen, ettei kenenkään tarvitsisi sellaista edes saada

Palvelumuotoilu on nyt hypensä huipulla. Enää pitäisi tietää, mitä se on. Tamperelainen yritys lanseerasi ilmaisen verkkokurssin, jolla kuka tahansa pääsee perille palvelumuotoilun perusteista.
Juho Liljeroosin ja Lauri Liukkosen työhön Effisiossa kuuluu muotoilla yrityksen asiakkaan kokemuksesta sellainen, että hän palaa takaisin.

– Siinä pitää olla rehellinen, että palvelumuotoilu on trendisana, toteaa Juho Liljeroos.

Liljeroos luotsaa yhdessä hämeenlinnalaisen Lauri Liukkosen kanssa palvelumuotoiluun keskittyvää tamperelaista Effisioa. Nyt yritys on lanseerannut kaikille ilmaisen verkkokurssin, joka tarjoaa osallistujille perustiedot palvelumuotoilusta.

Mutta niin, mistä ihmeen palvelumuotoilusta?

 

Palvelumuotoilun tavoitteena on muokata yrityksen tarjoamia palveluita kokemuksellisesta näkökulmasta käsin.

Tehtävänä voi olla esimerkiksi suunnitella lääkärikeskukselle asiakkaiden näkökulmasta viihtyisämmät aulatilat tai selvittää, miten tiettyä sovellusta käyttävät kirjanpitäjät saataisiin sovellukseen entistä tyytyväisemmäksi.

– Käytännössä palvelumuotoilija on koordinoija. Työssä käytetään omaa asiantuntemusta, mutta mukaan otetaan myös erilaisia sidosryhmiä kuten aulatilojen kohdalla ihminen, jolla on kokemusta tilasuunnittelusta, Liljeroos selventää.

 

Oppikirjaesimerkki onnistuneesta palvelumuotoilusta on Apple, joka on rakentanut tuotteidensa ympärille niin vahvat palvelut ja ennen kaikkea maineen, että ihmiset ovat valmiita maksamaan niistä.

Liljeroos ja Liukkonen kuitenkin korostavat, että palvelumuotoilulle on käyttöä ihan kaikenlaisissa palveluissa. Keinojen ei tarvitse olla kovin monimutkaisia, eikä tuotteiden kallista elektroniikkaa.

He ottavat esimerkiksi konepajan, joka valmistaa maailman parhaita suurnopeussuuttimia. Löytääkseen suuttimet asiakkaiden pitää kuitenkin ensiksi löytää yritys ja kiinnostua siitä tarpeeksi, jotta he haluavat etsiä ja ostaa sieltä suuttimia.

Suuttimia ympäröivät palvelut pitää siis osata rakentaa houkutteleviksi siten, että ne eivät aja asiakasta pois.

– Jos olet joskus saanut tietystä paikasta huonoa palvelua, et varmaan enää palaa sinne, Liukkonen selventää.

 

Effisio ei pelkästään tarjoa palvelumuotoilua yrityksille, vaan se järjestää aiheesta myös verkkokursseja. Nyt yritys on lanseerannut kaikille ilmaisen verkkokurssin, jolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet.

– Tarkoitus on tuoda esiin palvelumuotoilun keinovalikoimaa, jotta ihmiset tietäisivät, mistä he puhuvat puhuessaan palvelumuotoilusta, Liukkonen sanoo.

– Palvelumuotoilu ei ole vain it-alan ja markkinoinnin yksinoikeus, vaan se on jotain, mitä kuka tahansa voi käyttää, Liljeroos toteaa.

Liukkonen kertoo tarinan magneettikuvauksiin erikoistuneesta yrityksestä, jossa haluttiin vähentää kuvauksissa syntyvää hukka-aikaa.

Suunnitteluun otettiin mukaan it-yritys, joka alkoi kartoittaa uutta ajanvarausjärjestelmää. Lopulta ratkaisu tuli kuitenkin kirvesmieheltä, joka keksi, että tiloihin kannattaisi rakentaa toinen pukuhuone. Tällä tavalla vaatteita voisi olla vaihtamassa yhtä aikaa sekä kuvaukseen tulossa oleva asiakas, että sieltä poistuva asiakas.

Tietenkin voittoa tavoittelevan yrityksen tarjoamassa ilmaisesta koulutuksesta toivotaan olevan hyötyä myös yritykselle itselleen.

– On helpompi ostaa ja hyödyntää palvelua, josta tietää etukäteen jotain. Tällöin myös tietää, missä vaiheessa tarvitsee ulkopuolista apua, Liukkonen sanoo.

Lisätietoja kurssista www.effisio.fi