Uutiset

Kukako törmäilee Hämeenlinnassa

Tärkeämpää on hallita ajoneuvo, liikennesäännöt oppii kirjasta.

Vastaan tässä nimimerkin Pyörällä ja autolla kirjoitukseen omalla mielipiteelläni. Ensinnäkin kysymys: Miksi autolla ajetaan? Vastaus: Jotta päästään miellyttävästi ja nopeasti itse valitusta paikasta itse valittuun toiseen paikkaan. Huomaa sana nopeasti.

Minun mielestäni nopeuksien pudottaminen 40:ään koko kaupunki alueella on suorastaan idioottimaista. Nykyisillä autoilla on turvallista ajaa huomattavasti suurempiakin nopeuksia.

Aloitetaan turvallisuus autokouluista ja opetetaan kaikki ajamaan autolla. Siis ei siirtämään autoa paikasta toiseen, vaan ajamaan eli hallitsemaan oma kulkuneuvonsa kunnolla kaikissa tilanteissa. Sitähän autokoulussa ei tehdä, vaan kunhan vaan auto lähtee kulkee ja pysähtyy muulla ei ole väliä, mutta liikennesäänöt pitää osata. Painotus on väärä.

Tärkeämpää on hallita ajoneuvo, liikennesäännöt oppii kirjasta. 40:n rajoituksia perustellaan sillä että tiellä liikkuu paljon lapsia. Ennen vanhaan lapsille sanottiin, että jos menet portista ulos tielle, niin saat selkääsi. Ennen tiedettiin, että katu on autoille eikä leikkipaikka.

Pidä huoli lapsistasi, niin he eivät jää auton alle. Keskustaan ja pienille kaduille 40 km/h on paikallaan, mutta ei muualle.

Hämeenlinnassa on jo paljon typerän pieniä rajoituksia esimerkkeinä 40 km/h Brahenkadulla, joka on pääkatu Parolantien ja Tampereentien välillä. Samoin Kikaristonkatu, joka on pääväylä Kukoistensyrjästä kaupunkiin. Samoin 60 km/h Lahdentiellä ja 60 melkein koko matkan Turenkiin, joka on pääväylä kahden asutuskeskuksen välillä.

Hyvä kuljettaja osaa lukea liikennettä ja ennakoida tulevat tilanteet. Opetetaan kuljettajat autokoulussa kunnolla ja jätetään nopeudet rauhaan.

Ammattikuski 2M km

Hämeenlinna