Uutiset

Kuljetusliitot tulevat PAU:n tueksi Postin työehtosopimuskiistassa

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on saamassa laajaa tukea ammattiliitoilta. Kuljetusliitot ilmoittivat perjantaina tukitoimista, jos Posti yrittää murtaa PAU:n marraskuussa alkavaa lakkoa.
Postin tulehtuneet työehtosopimusneuvottelut johtivat lakonuhan laajenemiseen. Kuljetusliitot antavat tukea PAU:lle. Kuva: Joel Maisalmi
Postin tulehtuneet työehtosopimusneuvottelut johtivat lakonuhan laajenemiseen. Kuljetusliitot antavat tukea PAU:lle. Kuva: Joel Maisalmi

Postin marraskuuksi suunniteltu työtaistelu uhkaa laajentua. Kolme uutta kuljetusalan ammattiliittoa ilmoitti perjantaina tukevansa Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n lakkoa, jonka on määrä alkaa 11. marraskuuta.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Rautatiealan unioni RAU ja Suomen merimies-unioni SMU valmistelevat tukitoimia siltä varalta, jos Posti aikoo rikkoa PAU:n laillista lakkoa vuokratyöntekijöillä.

Torstaina Ilmailualan Unioni IAU ilmoitti tukilakosta, joka alkaisi samalla PAU:n lakon kanssa ja vaikuttaisi postin kuljetuksiin ulkomaille.

Kuljetusliitot tekevät päätökset yksitellen

Kuljetusliittoja hiertää erityisesti Postin aikomus käyttää lakon aikana vuokratyövoimaa.

Kuljetusliitot vaativat Postia lopettamaan kansainvälisten sopimuksen vastaiset valmistelut lakon rikkomiseksi. Muuten ne yksitellen päättävät omista tukitoimistaan.

Mahdollisten tukitoimien sisällöstä liitot eivät vielä kertoneet. Niistä päättää jokaisen liiton hallinto erikseen omissa kokouksissaan.

Kuljetusliitot muistuttavat, että niillä on keskinäinen yhteistyösopimus, jossa liitot tukevat toisiaan, jos jonkin alan työehtoja ollaan heikentämässä.

Nyt PAU:n mukaan Posti on heikentämässä pakettilajittelijoiden työehtoja ja palkkaa merkittävästi.

RAU: Toimet suunnataan valtio-omistajaan

Rautatiealan unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo ammattiliiton tiedotteessa, että rautateillä ei kuljeteta tai käsitellä postia.

Mahdolliset työtaistelutoimet kohdistuisivat muuhun kuljetukseen. Niillä on tarkoitus vaikuttaa Postin omistajaan, valtioon.

– Junayhtiö VR:llä ja liikenteenohjausyhtiö Finraililla on sama valtio-omistaja, johon toimet pääosin kohdistuvat. Päivänselvää näyttää olevan, että vaikka posti ei vuoteen liikkuisi, se ei riitä. Siksi tarvitaan laajempaa vaikuttavuutta, Palomäki toteaa.

Kuljetusliittojen kannanoton allekirjoittajien joukossa ovat myös Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ja IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari, vaikka nämä ammattiliitot eivät suoraan kuulu kuljetusliittoihin. PAU kuuluu SAK:n kuljetusliittoihin.