fbpx
Uutiset

Kultasepänalalla pienen pitää erikoistua

Historian havinaa ja suomalaisuutta, synkästi mutta positiivisesti. Näin kultaseppä Eero Hintsanen esittelee vaikutteita, joista hänen korunsa ovat syntyneet.

Hintsasella on Chao&Eero-yritys Lahdessa, ja hän on yksi kolmesta ehdokkaasta vuoden kultasepäksi. Ehdokkaat esittäytyivät eilen yleisölle Kansallismuseossa.

Hintsanen kertoo, että tämänkaltaiset käsin tehdyt tuotteet eivät mene trendien mukaan.

– Ihmiset etsivät enemmänkin pysyvyyttä, sellaista muotoilua, joka kestää aikaa.

Hintsasen koru on myös esimerkki pienen kultasepänliikkeen valtista eli yksilöidystä tuotteesta. Hintsasen mukaan ajat ovat muuttuneet siten, että käsin tekemisen ja yksittäisten tuotteiden arvostus on noussut.

KULTASEPPIEN LIITON toimitusjohtaja Henrik Kihlman arvioi, että pienet yritykset erikoistuvat yksilöllisempiin tuotteisiin ja palveluihin. Isot ketjut hoitavat yhä enemmän vähittäismyyntiä.

– Karkeasti arvioiden bulkkikauppa on ketjuilla ja erikoiskauppa on kultaseppien hallussa, Kihlman kertoo.

Kihlman arvioi myös kultasepänliikkeiden määrän vähenevän. Etenkin siksi, että esimerkiksi pienten paikkakuntien yksittäisille liikkeille ei ole helppoa löytää jatkajaa.

– Kultasepänliikettä on vaikea myydä tänä päivänä. Ala kutistuu, mutta merkittävä tekijä on luonnollinen poistuma.

Kihlmanin mukaan ala on Suomessa melko ketjuuntunut. Etenkin vähittäismyymälöistä monet kuuluvat ketjuun.

TIMANTTISET-KETJUN toimitusjohtajan Sami Koskisenkin mielestä ala jakautuu.

– Väliinputoajia voivat olla ne pienillä paikkakunnilla toimivat yritykset, jotka eivät ole erikoistuneet esimerkiksi personoitujen timanttisormusten valmistukseen.

Timanttiset-ketjulla menee Koskisen mukaan kohtalaisen hyvin.

– Ennen taantumaa myynti oli aina nousussa. Nyt se on pysynyt ennallaan, viime vuonna jopa laski hieman. Parempiakin aikoja on alalla nähty.

TALOUDEN HEILAHTELUT vaikuttavat kultasepänalaan vaihtelevasti. Osalla liikkeistä menee huonosti, osa taas kasvaa. Kihlmanin mukaan on luonnollista, että ostovoiman vähentyessä kulutetaan vähemmän.

Vuoden kultaseppä -ehdokkaan Petri Pulliaisen mukaan huono taloustilanne vaikuttaa.

– Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet ihan katastrofaalisia. Uutisissa huonon taloustilanteen jankuttaminen ei palvele ketään. Ihmiset ovat painaneet jarrua ja siirtyneet ostamaan ketjuliikkeistä. Tuote on halvempi ja laatu huonompi kuin suomalaisella käsityöläisellä, kertoo Pulliainen.

Hän on suunnitellut vievänsä yrityksensä Viroon, koska pienyrityksen kehittäminen on hänen mukaansa tehty verotuksellisesti erittäin hankalaksi.

Nyt Pulliainen on osaomistajana Aito Helsinki -korumuotoilustudiossa.

NIIN IKÄÄN Vuoden kultasepäksi ehdolla oleva Ville Redman Kultaseppä Kulmalasta kertoo, että kultasepänalalla kilpaillaan muun kulutustavaran kanssa eikä niinkään toisiaan vastaan.

– Valinta tehdään esimerkiksi taulutelevision ja korun välillä, Redman kertoo.

– Materiaalin hankinnassa huomaa kiristyneen taloustilanteen, mutta se ei ole vaikuttanut asiakasvirtaan.

Asiasanat

Menot