Uutiset

Kultasuklaa houkuttelee lapsiperheitä

Iittalan Lasimäki viehättää vierailijoita, mutta julkisen liikenteen vähyys aiheuttaa päänvaivaa.

Kehittämiskeskus Hämeen, Kehken, asiakaskyselyssä kysyttiin vierailijoiden ajatuksia lasipaikkakunnan palvelutarjonnasta. Kyselyn tarkoitus oli etsiä kehitysehdotuksia.

97 haastateltavan joukossa oli lähiseudun asukkaita, kesämökkiläisiä sekä turisteja muun muassa Saksasta, Israelista ja Yhdysvalloista.

Suurin osa haastateltavista oli poikennut paikkakunnalla ohikulkumatkalla. He kuvailivat Lasimäkeä kauniiksi ja idylliseksi.

Lapsiperheitä veti puoleensa Kultasuklaa. Paikallisille lapsiperheille Kultasuklaa ei kyselyn mukaan aivan riitä; heidän mukaansa Iittalassa ei ole tarpeeksi palveluja.

-He kokivat, että lapsiperheiden on hyvin vaikea saada apua yö- tai viikonloppuhoitoon, Kehken kyselyn tehnyt opiskelija Janina Vuorinen kertoo.

Kyselyn nuoret vastaajat kaipasivat Iittalaan tasokkaita ravintoloita ja viihdepaikkoja.


Iittala tunnetaan maailmalla

Vuorisen mukaan nuhteita tuli huonoista kulkuyhteyksistä. Ilman omaa autoa liikkuminen on lähes mahdotonta.

-Iittalassa vierailleet vastustivat bussivuorojen vähentämistä.

Kyselyyn vastanneet toivoivat, että opasteet moottoritieltä keskustaan olisivat paremmat. Turistit toivoivat, että opasteet olisivat myös muilla kielillä kuin suomeksi.

-Erään israelilaispariskunnan mukaan lasinpuhallusnäytökseen oli vaikea löytää.

Kyselyn mukaan Lasimäki on hyvä kohde ulkomaalaisille vieraille, koska Iittala on tunnettu brändi maailmalla.

-Olen hyvin ylpeä Iittalasta ja sen tunnettavuudesta maailmalla, 57-vuotias Yhdysvalloissa asuva suomalaisnainen tiivisti kyselyssä.

Vuorinen oli Kehkessä töissä kesätyösetelillä. Hän on Hykin lukion toisen vuosikurssin opiskelija. (HäSa)