Uutiset

Kumeja kierrätetään ennätystahtia

Käytöstä poistettuja renkaita kierrätettiin viime vuonna ennätysmäärä, jopa viidennes edellisvuotta enemmän. Olympiastadion olisi saatu täyteen renkailla kahdesti, vaikka renkaat olisi pinottu stadionin tornin korkeuteen.

Suomen rengaskierrätyksen toimitusjohtajan Risto Tuomisen mukaan keräysmäärät kasvoivat odotettua suuremmiksi, sillä talvirengassesonki ajoittui tavallista myöhäisemmäksi.

Kierrättämistä on pääasiassa kahdenlaista: renkaat joko pinnoitetaan uudelleen tai hyödynnetään ne materiaalina. Kierrättämisen nimeen vannoo lammilainen Ässä Rengas, joka valmistaa uusiorenkaita kertaalleen ajetuista, maksimissaan seitsemän vuotta vanhoista renkaista.

Vuodessa yritys ostaa käyttöönsä noin 50 000 rengasrunkoa, joista pintakumi hiotaan pois. Hiomisen jälkeen sileä runko-osa päällystetään uudella raakakumilla.

Renkaan päällä oleva kumi sulatetaan kiinni runko-osaan noin 150 asteen lämpötilassa, jolloin vanhasta ja uudesta kumiseoksesta tulee erottamattomat. Samalla renkaan pintaan saadaan uusi kuvio.


Ekologia ajaa käyttämään

Yrityksen toimitusjohtajan Petri Honkalan mukaan uusiorenkaiden pitää täyttää samat ehdot kuin uudenkin renkaan. Liikevaihto, työntekijöiden määrä ja tilattavien tuotteiden menekki kasvavat, sillä uusiokäyttö kiinnostaa.

– Varsinkin Ruotsissa ja Saksassa uusiorenkaita menee jatkuvasti enemmän, sanoo Honkala.

Alalle ei ainakaan toistaiseksi ole silti ruuhkaa. Suomessa uusiorenkaita tekee Honkalan mukaan kolme isoa firmaa. Ässä Renkaassa jokainen rengas tutkitaan käsityönä ja huonokuntoiset menevät suoraan kierrätykseen.

Kesärenkaiden ennakkotoimitukset ovat jo alkaneet. Hinta on noin puolet uuden, kalliin merkkirenkaan hinnasta.

-Emme kilpaile halvan itämaisen renkaan, emmekä kalliin uuden renkaan kanssa. Ostopäätöksiä tehdään yhä enemmän ekologisin perustein, sanoo Honkala.


Vanhasta renkaasta kuoriketta

Käytöstä poistettuja renkaita käytetään eniten maanrakennusalalla. Niitä voidaan hyödyntää muun muassa kaatopaikkojen pohjilla ja pinnoilla, rengaspaaleja rauta- ja maanteiden tärinäsuojauksessa.

Käytöstä poistetut renkaat ovat myös oivallisia routasuojauksessa, salaojien teossa ja maakerrosten pitämisessä ilmavina.

-Helsingissä Viikin ympäristötalo on käyttänyt rengasrouhetta pensaiden juuressa kuorikkeena, kertoo Risto Tuominen.

Monikäyttöinen rengas sopii moneen muun muassa sen vuoksi, ettei se lahoa tai muuta muotoaan. Murenematon materiaali on myös hyvä lämmöneriste, vaikka läpäiseekin vettä.

Tuominen uskoo kierrätyksen lisääntyneen, sillä keräyspisteiden määrä on viime aikoina lisääntynyt. Suomessa kierrätyksestä vastaa Suomen Rengaskierrätyksen keräysverkosto.

Ajokelvottomat renkaat voi palauttaa mihin tahansa rengasliikkeeseen, jonka on otettava ne vastaan veloituksetta. Kierrätys rahoitetaan kierrätysmaksulla, jonka käyttäjä maksaa uusien renkaiden hinnassa. Näin ollen maksu tulee vain renkaiden käyttäjille, eikä jakaudu tasaisesti kaikille. (HäSa)

Päivän lehti

31.5.2020