Uutiset

Kun mittaa kehon iän, liikunta alkaa kiinnostaa

Rasvaprosentti järkyttää, mutta kehon ikä antaa intoa päästä läskistä eroon.

Hämeen Sanomien seuraamat laihduttajat ovat pudottaneet painoaan tammikuusta lähtien. Teija Halosen laihdutusinto on hiipunut. Sen sijaan Eeva Heino on jatkanut painonpudotusta hitaasti, mutta varmasti.

Jussi Hannula laittaa tietokoneen oikeaan asentoon, kun Eeva Heino tekee liikkuvuustestiä.

Uutta intoa painonhallintaan laihduttajat hakivat Aulangon kylpylän hyvinvointiklinikan kuntomittauksesta. 4Eventin testissä mitattiin kummaltakin kehon ikä.

– Kehon ikä -mittauksen idea on se, että tulos puhuttelee heti ja yleensä ihmiset aidosti kiinnostuvat siitä, miten voivat ylläpitää tai kohottaa kuntoaan, kertoo hyvinvointivalmentaja Jussi Hannula.

Heti testin jälkeen testattava saa tuloksensa, jotka ovat helposti ymmärrettäviä. Tulos sisältää selkeät graafit siitä, missä kunnossa pitäisi olla ja missä kunnossa todellisuudessa on. Tuloksissa annetaan myös vinkkejä siihen, millä keinoilla kehon ikää pystyy nuorentamaan ja miten kuntoa voi ylläpitää ja parantaa.

Ensin kummankin tiedot syötetään tietokoneelle. Paino, pituus, syntymäaika. Molemmat kertovat myös nykyiset liikuntatottumuksensa. Sitten mitataan rasvaprosentti ja kehonnesteet, hapenottokyky, liikkuvuus, lihaskunto vatsasta, yläkropasta ja jaloista.

Liikkuvuutta mitattaessa kumpikin saa kehuja venyvästä vartalosta.

– Notkeassa kunnossahan mimmit ovat, Hannula heittää.

Lihaskuntoliikkeissä Teija Halonen tekee hyvin vatsalihasliikkeitä, mutta Eeva Heino ei saa nostettua itseään testin vaatimaan asentoon.

– Olisi nyt ollut joku helpompi liike, mutta onhan se niin, ettei minulla ole vatsalihaksia.

Hannula kannustaa, että vatsalihakset ovat kyllä olemassa, kunhan niitä treenaa.

Sen sijaan Eeva pärjää hyvin ylävartalon lihaskuntoa mittaavassa testissä.

Kehon ikä on oikeaa ikää korkeampi
Hannula tulostaa heti testin jälkeen tulokset. Ensimmäiseltä sivulta käy ilmi, mikä on kehon ikä testin mukaan.
– Olen 70-vuotiaan tasolla. Oikea ikäni on 59 vuotta, Eeva Heino huokaa.

Hannula sanoo, että painon pudottaminen laskee kehon ikää.

– Täytyy miettiä sitä, mistä olet lähtenyt. Olet tehnyt jo todella paljon. Painonpudotuksessa maltti on valttia, Hannula kannustaa.

Heinoa järkyttää myös kehon rasvaprosentti.
– Se on 41,5. Siis melkein puolet on rasvaa. Kauheaa!

Hannula vinkkaa, että Heinon pitää liikkua varovaisesti ja valita sellaisia lajeja, mitkä eivät rasita liikaa.

– Esimerkiksi kuntopyörällä polkemista tai uimista.
Hannulan mukaan Heinolla on käsissä papua, mutta vatsalihaksia ja jalkoja pitäisi kehittää. Samoin kestävyyttä.

Teija Halosen kehon ikä on 47 vuotta, oikeasti mittarissa on 43 vuotta. Rasvaprosentti näyttää 30,8 prosentin tulosta.

– Pystyt pienentämään rasvaprosenttia lihasmassaa kasvattamalla. Lisäksi sinulla kestävyyskunto on matalalla tasolla. Sinun kannattaisi lähteä tekemään yli 40 minuuttia kestäviä harjoituksia tietyllä syketasolla, vinkkaa Hannula.

Hannulan mukaan liikuntalajeiksi kannattaa valita urheilumuotoja, joita voi tehdä suoraan kotiovelta

– Pyöräilyä, kävelyä, sauvakävelyä ja uintia.

Rasva kauhistuttaa
Kummallekin laihduttajalle kuntotesti on ensimmäinen laatuaan.
-!qOdotin, että täällä tehdään liikkeitä verenmaku suussa ja luulin, että tämän jälkeen voimme Eevan kanssa perustaa urheiluseurat Lopen uupuneet ja Tuuloksen tuloksettomat, Halonen nauraa.

Heino sanoo, että tulos on realistinen.

– Mutta se on kyllä yllätys, kuinka paljon kehossa on rasvaa. Tiedän, että vyötäröstä alaspäin kuntoa on kohennettava.

Halonen luuli, että hänen vatsalihakset ovat heikossa kunnossa. Sen sijaan kädet tarvitsisivat lisää treeniä.

– Se oli hyvä muistutus, että hapenottokyky on huono.

Testin jälkeen Halonen päättää lähteä vielä kylpylään kuntoilemaan ja Eeva Heino suuntaa jumppaan Lopelle. (HäSa)

Päivän lehti

4.4.2020