Uutiset

Kunnan elätistä arvostetuksi asiakkaaksi

Kuntaliitto touhuaa kuntien palveluista julkisia hinnastoja. Niistä selviää, mitä hampaanpaikkaus tai hoitovuorokausi vanhainkodissa todella maksavat.

Tosiasiassa todelliset kustannukset ovat aina olleet tiedossa, mutta niitä ei ole levitelty kuntien talousarviokirjoja laajemmalle. Maksaja on saanut laskun vain omavastuuosuudestaan.

Hintalapun uskotaan lisäävän kansalaisten ymmärrystä verotusta kohtaan ja oppivan arvostamaan myös julkisia palveluja.

Suomessa on meneillään mittava ajatuksellinen murros. Nykyisin enää aniharvoin puhutaan kuntalaisista, koululaisista, potilaistata saati hoidokeista.

Kuntalaisista on tullut asiakkaita. Ja asiakkaan pitää maksaa, hänen lompsalleen voidaan mennä ja hinnoitella läpinäkyvästi hänen käyttämänsä palvelu.

Asiakkuus ei ole yksilöllinen valinta, se on pakollista. Kunnan kirjoihin pääsee heti, kun äiti epäilee ”nallin palaneen” ja käy ensimmäistä kertaa neuvolassa. Asiakassuhde päättyy vasta, kun ruumisauto kurvaa pois sairaalan tai vanhainkodin pihasta.

Näiden väliin kuuluu asiakkuus neuvolan lisäksi varhaiskasvatuskeskuksessa. Kun on riittävästi varhaiskasvettu, siirrytään oppijaksi oppimiskeskukseen ja asiakkaaksi kouluruokalaan.

Siitä elämä sitten soljuu kenellä mitenkin. Uusia asiakasrajapintoja syntyy ja niitä myös päättyy elämän eri vaiheissa.

Elinkaarensa aikana asiakas voi tietysti vaihtaa kuntaa, mutta koko elämänsä ajan hän on jonkin kunnan jäsen, asiakas. Kunnasta ja valtiosta ei pääse yhtä yksinkertaisesti eroon kuin kirkosta.

Toivottavasti julkisten palveluiden todelliset hinnat lisäävät myös ymmärrystä vähäosaisia kohtaan. Minkkistoolarouvat maksavat oopperalipustaan viisikymppiä, vaikka sen todellinen hinta on reilusti yli kahdensadan.

Jokaisessa lipussa on puolentoistasadan euron tuki. Ehkä rouvien ynseys arkielämäänsä erilaisia tukia saavia kohtaan edes vähän sulaa, kun he huomaavat saavansa yhteiskunnalta runsaan kädenojennuksen.

Kun ajat tästä paranevat, asiakkaille kaavaillaan subjektiivista oikeutta valita hoitopaikkansa. Ja kun unionissa ollaan, tarjolla ovat koko Euroopan julkiset palvelut.

Tuleva asiakaslähtöinen vapaa valinta avaa huikeita näkymiä. Vasemman korvan vaikun voi käydä puhdistuttamassa esimerkiksi Rooman seudun kansanterveystyön kuntayhtymän terveyskeskuksessa. Samalla on kätevää piipahtaa Colosseumilla ja muilla historiallisilla merkkipaikoilla.

Oikean korvan puhdistaminen onnistuu puolestaan vaikka Rovaniemellä siiankudun aikaan. Yksintein voi laskea pienisilmäisen siikaverkon Vikajärveen. Hyöty ja huvi syntyvät samalla reissulla.

Asiakas on aina oikeassa ja hänen mielipidettään kuullaan. Miksipä ei kuultaisi, maksajalla on vanhastaan puheet.

Kuka enää muistakaan olleensa tavallinen kuntalainen? Asiakkuudessa alkaa olla todellista hohtoa.

jukka.viitaniemi@hameensanomat.fi