Uutiset

Kunnille lisää vastuuta liikenneturvallisuudesta

Kuntiin halutaan perustaa monien eri hallinnonalojen yhteiset liikenneturvallisuustyöryhmät, ellei sellaisia jo ole.

Tämä on yksi keskeinen tavoite Liikenneministeriön alaisen Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan valmistumassa olevassa suunnitelmassa.

Liikennekuolemien määrä yritetään puolittaa ja loukkaantuneiden määrää pudottaa neljänneksellä vuoteen 2020 mennessä.

Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla eli Uudenmaan ely-keskuksen alueella se merkitsee liikennekuolemien vähentämistä 25:een. ja loukkaantuneiden noin 1 800:aan

Elyn liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka sanoo, että tavoitteisiin pääseminen on hyvin vaikeata.

Teiden suunnittelua uudistetaan

– Suunnitelma jakautuu valtakunnallisen linjauksen mukaisesti neljään osa-alueeseen eli ajoterveyteen, liikennekäyttäytymiseen sekä maanteiden ja taajamien turvallisuuteen. koska kysymys on tienpitäjän toimintasuunnitelmasta, ajoterveyteen ei voida paljon vaikuttaa, vaan on keskityttävä muihin osiin, Kelkka sanoo.

Elyn suunnitelmassa painotetaan sen oman liikenneturvallisuustoiminnan kehittämistä. Liikenteen uudisrakentamisen suunnittelussa turvallisuusasiat ns. auditoidaan eli tutkitaan entistä tarkemmin ja pienten kohteiden suunnittelua uudistetaan. Vaikka suunnittelusta tulee kalliimpaa, jälkikäteinen korjaaminen vähenee ja turvallisuus paranee.

Ely aikoo järjestää vuosittain toimialueensa maakunnissa kiertävät liikenneturvallisuusseminaarit.

Lisäksi esimerkiksi aloitteiden hyödyntämistä parannetaan.

Kevyt liikenne tärkeä taajamissa

Taajamissa paneudutaan kevyen liikenteen turvallisuuteen. Esimerkkinä Marko Kelkka mainitsee suojatiet, joskin arvioi rahan puutteen vaikuttavan toteuttamiseen.

Myös mopoilun turvallisuuteen panostetaan. Kun mopoilu on yleistynyt, onnettomuudet ovat lisääntyneet. Keski-Uusimaa on tässä sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksissa synkintä aluetta.

Taajamissa esimerkiksi koulujen kohdille halutaan rakentaa hidasteita sekä 30 ja 40 kilometrin nopeusrajoituksia. Ilman kavennuksia, liikenteenjakajia ja töyssyjä rajoitukset todennäköisesti eivät toimisi.

Taajamiin on tulossa myös nopeusnäyttötauluja, vaikka niitä valtateiltä puretaan pois.

Pikkuteille lisää rajoituksia

Alemmalla maantieverkolla neli neli- ja viisinumeroisilla teillä on Marko Kelkan mukaan paljon tarvetta nopeusrajoitusten tarkistamiseen. Nyt niillä on riskialttiissa paikoissa pääosin kahdeksankympin yleisrajoitus.

– Nämä tiet ovat Uudenmaan ely-keskuksen alueella vaarallisempia kuin keskimäärin muualla Suomessa. Tiet on ajettava läpi ja tutkittava, miten rajoituksia pitää muuttaa.

Moottoriteiden liittymät käydään tarkasti läpi. Risteyksien muotoa muuttamalla ja merkintöjä parantamalla pyritään estämään vastavirtaan ajamaan lähtemistä. Erittäin vaarallinen väärään suuntaan ajaminen on yllättävän yleistä.

Pälkäneentien rajoitus ei muutu

Hattulassa Pälkäneentiellä Tiiriön ja Parolan välillä sattui viime elokuussa kahden ihmisen hengen vaatinut peräänajo. Henkilöauto oli kääntymässä vasemmalle, kun kuorma-auto ajoi sen päälle.

Tuoreeltaan esille nousi ajatus nopeusrajoituksen pudottamisesta kuuteenkymppiin nykyisestä kahdeksastakympistä. Marko Kelkka kertoo, että ajatuksesta on luovuttu.

– Olen pariin kertaan käynyt tutkimassa tieosuutta. Teemme risteyksille jotakin ja ehkä suljemme joitakin pieniä liittymiä, hän kertoo.

Janakkala on aktiivinen

Hyvänä esimerkkinä kunnan omasta liikenneturvallisuustyöstä Kelkka nostaa esiin Janakkalan, jossa on jo pitkään toimittu aktiivisesti.

Riihimäellä, Hyvinkäällä, Lopella ja Hausjärvellä ely haluaa päivittää suunnitelmat tai käynnistää turvallisuustoiminnan ensi vuonna. Päivitykset on tarkoitus tehdä noin 10 vuoden kierrolla. (HäSa)