Uutiset

Kunnolliset litium-akut räjähtelevät harvoin

Litium-akkujen räjähtelemistä tai palamaan syttymistä pelätään osin turhaan. Puhelimissa ja kannettavissa tietokoneissa yleisesti käytettävät hyvälaatuiset litium-akut ovat oikein käytettynä vaarattomia. Aihetta pelkoon on, jos ostetaan halvalla kelvotonta tavaraa tai käytetään vääränlaisia latureita. Hyvää ja halpaa saa harvoin samassa paketissa.

Ylitarkastaja Mika Toivonen turvatekniikan keskuksesta kertoo, että akkuja poksahtelee silloin tällöin. Yleensä syynä on vääränlaisen laturin käyttäminen tai akku on vaurioitunut käytössä. Joskus niissä on myös valmistusvirheitä. Akkujen valtavaan lukumäärään nähden vahinkoja sattuu harvoin.


Lentokoneen ruumaan ei akkuja

Litium-akkuja tai niitä sisältäviä laitteita ei saa kuljettaa lentokoneiden ruumassa. Mikäli jotakin sattuu, ruumassa kuumenevaa ja ehkä palamaan syttyvää akkua ei voi sammuttaa. Käsimatkatavaroissa kuljetettavien laitteiden mahdollinen palo voidaan sammuttaa. Lentokoneiden henkilöstö on koulutettu tällaisten vaaratilanteiden varalle.

Vara-akkuja ei pidä kuljettaa samassa taskussa avainten tai muiden metalliesineiden kanssa, jottei napojen välille pääse syntymään oikosulkua. Oikosulun estämiseksi akun navat pitää teipata kun akku viedään patterinkeräyspisteeseen hävitettäväksi.

Hävitettävät akut ovat ongelmajätettä, eikä niitä saa laittaa tavallisiin roskiksiin.


Myyjän luotettavuus tärkeätä

Hämeen akun toimitusjohtaja Joni Pitkänen kehottaa ostamaan litium-akkuja vain luotettavalta tuntuvista paikoista. Hänen mukaansa tarvikeakuissa on yhtä hyviä ja parempiakin tuotteita kuin alkuperäisakut, mutta asiakkaan on vaikea osata valita laatutuotteita.

Litium-akut ovat pieniä ja niihin saadaan varastoitua paljon sähköenergiaa. Akuissa on monimutkainen sisäinen virtapiiri, joka estää ylilataamisen ja akun kuumenemisen.

-Esimerkiksi nettikauppojen taustalla olevia tahoja ei tiedetä. Joistakin halvoista akuista puuttuu suojavirtapiiri kokonaan tai ne toimivat puutteellisesti. Akkuja ostaessa on viisasta käyttää tervettä järkeä ja välttää turhaa nuukuutta. Hinta kertoo usein laadusta, hän sanoo.

Litium-akku alkaa vanhentua heti, kun se valmistetaan tehtaassa. Käyttöikä on yleensä 2-3 vuotta. Maailmalla liikkuu paljon akku- tai akun kennoeriä, jotka alkavat olla jo elinkaarensa loppupuolella. Sokkona ostettaessa voi siis saada uuden näköisen, mutta valmiiksi väsähtäneen akun.


Syväpurkautuminen pilaa akun

Litium-akku ei kestä ylilataamista, siksi siinä on suojavirtapiiri. Liiallinen lataaminen tai oikosulku saa akun sisäisen paineen nousemaan niin, että se kuumenee, pullistuu ja hajoaa. Metallikuoriset pienetkin akut räjähtävät hyvin voimakkaasti kuoren hajotessa paineesta, muovikuoriset paremminkin possahtavat. Tulipalon vaara on aina olemassa ja pahojakin tulipaloja on syttynyt.

Akut eivät kestä syväpurkautumista. Jo yksi syväpurkaus voi pilata akun lopullisesti. Purkautuminen ei aiheuta vaaraa, mutta akku on uusittava. Litium-akut syväpurkautuvat, jos niitä säilytetään pitkään tyhjinä.

Parhaiten akut säilyvät lähes täyteen ladattuina. Litium-akun etuihin kuuluu myös se, että sitä voi ensimmäisen latauskerran jälkeen ladata lyhyissäkin jaksoissa ilman että sen virran vastaanottokyky kärsii. (HäSa)