Uutiset

Kuormitus syö uusissa autoissa yleisten polttimoiden elinkää

Henkilöautojen ajovaloissa yleistyneet H7-halogeenilamput ovat edeltäjiään H4-lamppuja tehokkaampia, mutta myös kalliimpia ja herkempiä rikkoutumaan.

Moni autoilija ihmettelee, ovatko uudet polttimot entistä heikompia vai onko uusissa autoissa jotakin vikaa. Joka tapauksessa lampunvaihto merkitsee kuluttajalle aina paitsi rahan menoa myös ylimääräistä askartelua.

H4 on edelleen eniten käytetty auton päävalojen polttimotyyppi, mutta 1990-luvun puolivälissä käyttöön otettu H7 valtaa alaa tekniikan kehittymisen ja uusien vaatimusten vuoksi.

H4:n ja H7:n oleellisen ero on siinä, että H4-lampussa on samassa kaksi hehkulankaa eli sekä lähi- että kaukovalo. Yhden hehkulangan H7:ää taas käytetään ns. nelivalojärjestelmän autoissa, joissa sekä lähi- että kaukovaloille on omat umpionsa.

– H7-lamppu on kehitetty sen vuoksi, että saamme mahdollisimman tarkkaan suunnattua valoa, jonka hyödyntämisen tämän päivän umpioiden suunnittelu- ja tuotantotekniikka mahdollistavat, taustoittaa Osram Oy:n autojen erikoislampuista vastaava myyntipäällikkö Olli Tuloisela.

Pitkäikäisiä lamppuja kehitetään

Vaikka jo 1960-luvulta lähtien markkinoilla olleita H4-lamppuja on kehitetty edelleen, edustavat ne väistämättä vanhaa tekniikkaa.

– H4:n kanta on suhteellisen kookas, eivätkä ne oikein enää sovellu tämän päivän ajovaloihin. Lamppuja ei pystytä valmistamaan kovin tarkkaan, vaan hehkulankojen paikka saattaa hieman vaihdella, vertailee puolestaan muun muassa Hellan valotekniikkaa maahantuovan Örum Oy:n tuotepäällikkö Jan Raikkala.

Mitä pienempi valokappale eli hehkulanka lampussa on, sitä tarkemmin ohjattavaa valoa se tuottaa. Hehkulangan tiivistäminen pieneen kokoon merkitsee kuitenkin samalla sitä, että lanka kuormittuu perinteisen polttimon hehkulankaa enemmän.

H7 on siis lähtökohdiltaan H4:ää lyhytikäisempi. Kehitystyötä kuitenkin tehdään koko ajan. Markkinoille on tullut myös standardilamppuja kalliimpia, mutta samalla myös kestävämpiä pitkäikäversioita.

Vanha totuus on myös se, ettei hyvää saa yleensä halvalla.

– Suomessa myydään vaikka kuinka paljon halpamaista tuotuja lamppuja, joiden laatu on sitä sun tätä. Niissä valotehot voivat olla huonoja ja kesto lyhyt. Suosittelen tunnettujen merkkien käyttämistä, muistuttaa Raikkala.
Jännitepiikit rikkovat lampun nopeasti

Osasyy lamppujen nopeaan rikkoutumiseen saattaa löytyä myös joidenkin automallien ominaisuuksista.

– Autokohtaiset erot johtuvat auton käyttöjännitteestä. Joissakin autoissa lampulle tulee jännitepiikkejä, jotka kuluttavat lampun nopeasti, Raikkala sanoo.

Myös Tuloisela nostaa esiin sen, että 12 voltin H7-polttimo on normitettu 13,2 voltin jännitteelle.

– Viiden prosentin ylijännite puolittaa lampun eliniän. Jos lampun kannalle tuleva jännite kasvaa 14:ään volttiin tai yli, suosittelemme ehdottomasti pitkäikälamppujen käyttöä, Tuloisela sanoo.

Auton maahantuojan edustajalla on oma näkemyksensä asiasta.

– 14 volttia on auton normaali latausjännite, eikä autossa sinänsä ole mitään vikaa. Ongelma juontuu siitä, että autoissa on keksitty siirtyä nelivalosysteemiin ja niissä käytettävä H7 on alun perin suunniteltu lisävalopolttimoksi. Sen kesto ei ole H4:n tasoa, sanoo Nissanin maahantuojan Aro-Yhtymän huoltoinsinööri Jarmo Ukkonen.

Hänen mukaansa yhteydenottoja lamppujen tiheän rikkoutumisen vuoksi tulee maahantuojalle jonkin verran. Hän epäilee, että ainakin osasyy ongelmaan ovat halpalamput.

– Meillä autoihin on vaihdettu long life -lamput. Ne maksavat vähän enemmän, mutta sen jälkeen ei valituksia ole tullut. Joku toinen on ratkaissut asian asentamalla autoon jännitteen alennusvastuksen, mutta se taas alentaa lampun tehoa, Ukkonen kertoo.

Riikka Mäntyneva