fbpx
Uutiset

”Kyllä ne muutkin petkuttavat, eivät vain saksalaiset”

Itä-Saksalaisen Dresdenin kaupungin keskustassa on autotehdas, jonka seinät ovat suurelta osin lasia. Lasiseinien sisällä on valmistettu vuodesta 2001 lähtien Volkswagenin luksusmallia Phaetonia, joka on suunniteltu ihmisille, joiden lompakko pullistelee muutakin kuin säästömarketien ostoskuitteja.

Lasiseinätehtaan oli määrä korostaa sitä, kuinka avointa ja läpinäkyvää autonvalmistus voi olla.

Nyt kun Volkswagen on joutunut dieselmoottorien pakokaasuista historiansa pahimpaan kriisiin, tuotantolaitoksen läpinäkyvyys tuntuu vitsiltä. Dresdenin Volkswagen-tehtaiden ovista purkautuvat työntekijät ovat naama peruslukemilla eikä kommentteja heru.

Monille saksalaisille Volkswagenin huijauksen paljastuminen on pienimuotoinen katastrofi. Usko saksalaiseen laatuun ja luotettavuuteen on nyt kaltevalla pinnalla.

Dresdeniläisen ravintolan kokkina työskentelevälle Michael Marxille ei kuitenkaan ollut minkäänlainen yllätys, että myös saksalaiset insinöörit tekevät kyseenalaisia temppuja.

– Tämä kyllä hidastaa saksalaisten tuotteiden markkinointia. Se on selvää, Marx sanoo.

Hän uskoo, että myös muiden maiden autotehtaissa huijataan.

Samaa mieltä näyttää olevan enemmistö saksalaisista. Bild am Sonntag -lehden teettämässä kyselyssä 76 prosenttia arveli myös muiden autonvalmistajien vetävän teknisten vaatimusten mutkat suoriksi. Ulkomaisten autonvalmistajien kohdalla luku oli peräti 82 prosenttia.

Kiinteistönvälittäjä Norbert Zöfert on harrastanut autojen rassaamista koko ikänsä. Itse hän ajaa Mercedes-Benzillä.

– Jos minulla olisi nyt mahdollisuus tutkia suurennuslasin kanssa muita autonmerkkejä, löytäisin varmasti väärinkäytöksiä. Olen oppinut näkemään eroa laadun ja heikon laadun välillä, Zöfert sanoo.

Hän mainitsee esimerkkinä Renaultin, joka käyttää halpoja materiaaleja. Siitä vain ei nyt puhu kukaan.

– On kuitenkin tosiasia, että kun saksalainen rakentaa auton, sillä ajaa pitkään, koska materiaalit ovat parempia, Zöfert väittää.

Volkswagenin kupru harmittaa miestä suunnattomasti, koska ”se ei olisi ollut tarpeellista”. Hän kuitenkin uskoo, että skandaali menee pian ohi.

ELÄKKEELLÄ OLEVA konetestausinsinööri Eckehard Hanisch on samaa mieltä.

– Volkswagen maksaa isot sakot, poliitikot asettavat uusia vaatimuksia ja pian kaikki ovat taas rauhallisia, Hanisch arvelee.

Hän hämmästelee sitä, että nyt kaikki muka sanovat tienneensä manipuloinnista.

– Minulle ei tullut mieleenkään, että Volkswagenissa olisi voinut tapahtua jotain sellaista. Sen imago on ollut, että se on jotain luotettavaa ja hyvää, Hanisch selostaa.

Hän ei silti ota skandaalia minään yleissaksalaisena maineenmenetyksenä.

– Volkswagen joutuu varmaankin maksamaan ison joukon sakkoja. Se on ihan OK. Kysehän ei varsinaisesti ole mistään köyhästä firmasta, Hanisch muistuttaa.

Hän toimi DDR:n vuosina tietokonetehdas Robotronin tehtävissä. Hänen omistuksessaan ovat olleet kaikki Golfin mallit ykkösestä alkaen.

– Ostaisin kyllä vieläkin Volkswagenin, mutta en ehkä dieseliä.

Asiasanat

Menot