Uutiset

Kyytipalvelu Uberilla vaisu alku – "Heinäkuu oli vasta lähtölaukaus"

Kyytipalvelu Uberin uusi alku Suomessa on lähtenyt liikkeelle vaisusti. Uber-autoja ei ole Helsingin katukuvassa juuri näkynyt, ja Uberin asiakkaille viestittiin heinäkuussa, että autoja on saatavilla vain rajallisesti ja kyytejä voi joutua odottamaan.

– Heinäkuu oli meille vasta lähtölaukaus uuden lain puitteissa. Nyt liiketoimintaa päästään käytännössä kehittämään ja kasvattamaan, sanoo Uberin maajohtaja Joel Järvinen.

– Autoja tulee kuitenkin koko ajan lisää, ja saatavuus ja määrä kasvavat.

Uber ei paljasta auto-, kuski- eikä asiakasmääriään.

Mobiilisovellukseen perustuva Uber keskeytti Suomen-toimintonsa viime vuoden elokuussa ja jäi odottamaan uuden liikennepalvelulain voimaantuloa.

Ennen tätä taukoa Uber-ajoja kirjattiin pääkaupunkiseudulla sadoille kuljettajille.

Palvelu starttasi uudestaan 4.7. eli muutamia päiviä lain voimaantulon jälkeen. Toiminta-alue rajoittuu toistaiseksi edelleen pääkaupunkiseutuun.

Tulevaisuudessa Uber saattaa levittäytyä myös isoimpiin maakuntakeskuksiin, esimerkiksi Tampereelle ja Turkuun.

– Emme kuitenkaan ole tehneet siitä vielä mitään päätöksiä. Seuraamme nyt, miten asiat lähtevät liikkeelle pääkaupunkiseudulla, Järvinen toteaa.

Kovaa kisaa asiakkaista

Trafi myönsi heinäkuussa noin 1 350 uutta taksilupaa, joista suurimman osan pääkaupunkiseudulle, ja lisää myönnetään koko ajan. Ainakin Helsingissä taksiautoilijat ovat valitelleet, että takseja on jo liikaa suhteessa asiakasmääriin.

– Meille on tässä vaiheessa tärkeintä saada riittävästi autoja ja yrittäjiä liikkeelle, Järvinen sanoo.

Hän uskoo, että liikennepalvelujen saatavuuden parantuessa ja hintojen laskiessa ihmiset alkavat käyttää niitä entistä enemmän oman auton sijaan.

– Kuluttajien käyttäytymisen muutos vie kuitenkin oman aikansa.

Uber kilpailee helppoudella, läpinäkyvyydellä ja hinnalla. Sovellus näyttää jo ennen tilausta arvion kyydin hinnasta ja auton saapumisajasta. Järvisen mukaan tavallinen Uber-kyyti eli UberX on 20–30 prosenttia perinteistä taksia edullisempi. Edustavamman auton Uber Black -kyyti maksaa jonkin verran enemmän.

Lakisotkulla ei vaikutusta

Uberia voi ajaa myös osa-aikaisesti. Uber-kuskit saavat tehdä töitä vapaasti myös kilpaileville firmoille.

– Uusi laki mahdollistaa heillekin suuremman valinnanvapauden. Kuljettajat voivat itse valita, milloin ja paljonko he tekevät ajoja, Järvinen sanoo.

Uber-autoilijoilla pitää olla samat luvat kuin muillakin taksiautoilijoilla.

Maajohtaja ei usko, että viimevuotinen lakisotku ja toiminnan yllättävä jäädyttäminen olisivat verottaneet kuljettajien kiinnostusta ryhtyä Uber-kuskeiksi. Hänen mukaansa uusien kuskien aloittamista viivästyttävät muun muassa lupien edellyttämät kuljettajakokeet.

– Kesäkuussa Kamppiin avatulla Uberin palvelupisteellä vieraili jo ennen lain voimaantuloa satoja kuljettajaksi haluavia.

Järvinen luonnehtii uutta liikennepalvelulakia hyväksi ja moderniksi uudistukseksi, jonka myötä Suomi hyppäsi liikennepalvelujen kehityksen eturintamaan Euroopassa. Lain mahdollisia muutostarpeita hän ei halua vielä tässä vaiheessa arvioida.

– Tulevaisuudessa täytyy pitää huoli siitä, että lainsäädäntö pysyy ajan tasalla.

Järvisen mukaan Uber aikoo iskostua pysyväksi ja kasvavaksi osaksi suomalaista liikennepalvelukenttää ja tuoda kuluttajille jatkossa uusiakin palveluja.

Yhdysvaltalainen Uber toimii yli 70 maassa.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930