fbpx
Uutiset

Laatikkokapinaan ei enää aineksia

Valtion omistama Suomen Posti Oyj on liiketaloudellisten periaattein toimiva yhtiö, joka joutuu kuuntelemaan herkällä korvalla kaikkia asiakkaitaan, myös aivan tavallisia kirjeitä ja postikortteja lähettäviä ja vastaanottavia suomalaisia, vaikka heillä on postibisneksessä häviävän pieni rooli.

Kansalaisia ei kiinnosta postin yhtiömuoto tai liikevoiton osuus liikevaihdosta, vaan se, että postin pitää tulla ja lähteä ajallaan.

Uusien valtakunnallisten jakeluohjeiden mukaan posti pitää kantaa jatkossakin yli 75-vuotiaiden liikuntarajoitteisten oviluukkuun tai omaan laatikkoon asti – ilmaiseksi.

Kovin kummallinen kädenojennus ikäihmisille ei “ilmaisjakelun” lupaaminen ole. Postihan noudattaa vain viranomaisilta saamiaan ohjeita. Samalla avautuu tilaisuus tyynnytellä postipalveluihin kohdistuvaa nurinaa.

Postilaatikot ryhmitellään Hämeenlinnan kaupungin vanhoilla omakotialueilla 2-4 laatikon ryhmiin vuoden 2007 loppuun mennessä.

Ryhmittely on kiistanaihe jo vuosikymmenten takaa. Hämeenlinnassa nousi jo vuonna 1977 kansanliike laatikoiden ryhmittelyä vastustamaan. Sittemmin uusilla asuinalueilla omakotiasukkaat ovat tyytyneet “kohtaloonsa”: laatikot ovat siisteissä riveissä, kirjepostin ja lehtien jako niihin käy sutjakkaasti.

Postilaatikoiden ryhmittelyä vastustetaan yhä, mutta aineksia postilaatikkokapinaan ei enää ole.

Postin saavat jatkossakin omaan luukkuun tai laatikkoon muutkin kuin yli 75-vuotiaat liikuntarajoitteiset. Palvelu tosin maksaa 90 euroa vuodessa, mikä on suomalaisittain uutta. Postin vastaanottamisesta ei ole totuttu maksamaan.

Laatikoiden ryhmittely ei voi olla ylikäymätön ongelma myöskään vanhoilla omakotialueilla, kun etäisyydet pysyvät lyhyinä.

Posti selittää ryhmittelyä toimintansa järkeistämistarpeilla. Laatikoita siirtelemällä postiyhtiön talous ei kuitenkaan kaadu eikä kohene. Ylivoimainen valtaosa postin viime vuonna yli 1,3 miljoonan euron liikevaihdosta tuli yrityksiltä ja yhteisöiltä.

Postin pitää kartuttaa voittonsa muilla tavoin kuin keräämällä rahaa postin vastaanottajilta.

Postin toiminnassa kattavuus on valttia. Posti tavoittaa viitenä päivänä viikossa 2,3 miljoonaa suomalaista kotitaloutta ja 230 000 yritystä sekä yhteisöä. Posti kuljettaa joka päivä 11 miljoona lähetystä, mikä tekee vuodessa yhteensä peräti 2,7 miljoonaa. Ruljanssi on hirmuinen.

Suomalaisten postipalveluiden paras valtti on läheisyys, josta on kuitenkin muistettava pitää kiinni.

Kun tuttu postinjakaja tuo yhä postin, ei ehkä aina aivan käteen asti, mutta kuitenkin kohtuullisen matkan päähän, on kaikki kunnossa.

Postilaatikkoryhmien paikoista päästään sopuun Hämeenlinnassakin. Se ei edellytä paljon enempää kuin puhevälejä naapurusten kesken. Postin pitää tietenkin muistaa tiedottaa laatikkotoiveistaan, jos ei muuten, niin postin välityksellä.

Menot