Uutiset

Laatikkoparkki säästää tilaa ja rahaa

Turenkilainen toimitusjohtaja Mikko Sampo neuvottelee jo ensimmäisistä hankkeista ja hankkii parhaillaan rahoittajia uusimmalle innovaatiolleen, joka on yksinkertaisuudessaan nerokas: autojen pysäköintiongelmat voi ratkaista pinoamalla ne kontteihin.

Automaattinosturi järjestelee kontit ja huolehtii, että oikea auto on aina oikeassa paikassa.

– Neuvotteluja on menossa sekä kotimaassa että ulkomailla, kertoo Mikko Sampo ja tähdentää, että kysymys on – aluksi – satamien ja autoteollisuuden logistiikasta. Vasta sen jälkeen ideaa voi soveltaa yleiseen käyttöön tarkoitetuissa pysäköintilaitoksissa.

Tehtaalta lähdettyään uusi auto välivarastoidaan kuljetusketjun aikana jopa 8-10 kertaa. Kun autoja valmistuu joka viikko maailmalla miljoona kappaletta, voidaan kuvitella, millaiset ovat tilatarpeet – ja kustannukset.

Automaattivarastoja on jo maailmalla, mutta niissä on ratkaiseva ero Mikko Sammon ideaan. Ne toimivat hyllyperiaatteella, kun Sampo perustaa konttiparkkinsa automaattiseen nosturitekniikkaan, joka on jo valmiiksi käytössä monissa maailman satamissa.

Teknologia jo valmiina

Olennaista ideassa on se, että kaikki sen vaatima teknologia on jo valmiina ja ennestään käytössä, vain systeemiä ohjaava ohjelmisto on uutta, minkä Matti Sammon yhtiö on kehittänyt.

– Muu tekniikka on niin yksinkertaista, että sitä voi kuka tahansa ostaa jo nyt rautakaupasta.

Laatikkoparkki (Box Parking) toimii parhaiten silloin, kun järjestelmällä on vain yksi ohjaaja, joka päättää, milloin autot tulevat ja menevät. Kaupunkikeskustojen cityparkeissakin ja esimerkiksi lentoasemilla laatikkoparkkia voi tulevaisuudessa käyttää, mutta vasta tulevaisuudessa.

– Hämeenlinnan torinaluspysäköintiin idea ei vielä ole käytettävissä, sanoo Mikko Sampo.

Cityparkkien vuoro on aikaisintaan vuoden 2016 tienoilla.

Huomattavia säästöjä tarjolla

Tavallisen parkkihalliin pitää rakentaa tilaa 21 neliömetriä, jotta saadaan ajettua yksi auto pysäköintiruutuun eli 10 neliön tehokkaaseen pysäköintitilaan.

– Pitää rakentaa rampit, tiet, kantavia rakenteita kuten tolppia ja paljon muuta, luettelee Mikko Sampo.

Konttiparkki on paljon perinteistä yksinkertaisempi. Kontit kun kantavat itse itsensä. Valoja ei tarvita, ei myöskään ilmastointia, kun pakokaasuja ei synny.

Järjestelmä on ympäristöystävällinen ja kilpailukykyinen. Pysäköintilaitos maksaa noin kolmanneksen nykyisten hinnasta. 30 miljoonan parkkilaitoksen voi Sammon ideaa noudattaen rakentaa 10 miljoonalla.

– Kustannustehokkuus on 4,4 kertaa suurempi kuin perinteisissä parkkihalleissa.

Esimerkiksi Mikkelin torinalusparkissa autopaikan hinta on 40000 euroa, eli kustannukset ovat huomattavia.

Ihmisille pitää antaa aikaa

– Cityparkeissa aamun ja iltapäivän ruuhkahuiput olisivat ehkä ongelmallisia, myöntää Mikko Sampo ja nauraa, että siinähän menisivät hermot, jos sitä omaa seinätöntä laatikkoa joutuisi odottamaan vaikka kaksi minuuttia.

Aikaa kuitenkin kuluu nykyäänkin. Monikaan ei huomaa nykyään ajan edes kuluvan, kun ensin ajetaan pysäköintilaitokseen, etsitään sieltä parkkiruutu, kävellään pois, huolehditaan maksusta ja taas autoa hakiessa tehdään samat asiat, mutta päinvastoin ja toisinaan vielä omaa autoa etsien lukuisten samanlaisten joukosta.

Auto on varsinkin suomalaisille hyvin tärkeä – ja herkkäkin asia. Saattaa mennä jonkin verran aikaa ennen kuin auto uskalletaan jättää automaatin armoille.

– Ihmisille pitää antaa asiassa aikaa, ennakoi Mikko Sampo ja luettelee innostuneesti laatikkoparkin etuja: Kontissa auto on hyvässä suojassa niin kolhuilta kuin varkailtakin.

Pysäköitäessä tavallisiin parkkihalleihin autoihin tulee helposti kolhuja, joiden korjauskustannukset ovat vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan erittäin huomattavia.

Laatikkoon aina etuperin

Monet arastelevat ja jopa pelkäävät ajamista ahtaisiin pysäköintihalleihin ja -luoliin, joissa joutuu kiertelemään massiivisia betonirakenteita kannattelevia tolppia ja peruuttelemaan ahtaissa paikoissa. Kaikesta tuosta laatikkoparkki vapauttaisi.

– Laatikkoon auto ajetaan etuperin ja samoin sieltä pois. Peruuttaa ei tarvitse ollenkaan. Auto vain ajetaan konttiin ja varaston toisessa päässä sieltä pois, kuvaa Mikko Sampo.

Pysäköintiaikojen muutoksetkaan eivät ole ongelma. Kukin ohjelmoi autonsa pysäköintiajat kännykällään. Jos auton tarvitsee suunniteltua aikaisemmin, sen voi tietysti tilata noutopaikkaan. (HäSa)