Uutiset

Lahti tölvii maalaistolloja

Jokaisella meistä on joskus huonoja päiviä. Kuinka ne parhaiten siirrämme ympäristöömme? Rauno Lahti on valinnut tavakseen alanurkkakirjoituksen (HäSa 30.8.). Minulla hyvä maku, te tositeeveen katselijat tolloja, siinä Lahden viesti.

Asuukohan useimman toimittajan sisällä kuitenkin pikku-Aarno Laitinen? Matkijoista on pääsemättömissään, jokaisesta kyläpahasesta sellainen löytyy. Laitisen jutuissa kohderyhmä käy selkeästi ilmi, näillä klooneilla siitä ei ole hajuakaan.

Useimmalla liikeyrityksellä on tavoitteena tehdä tulosta. Keinot vaihtelevat. Jos joku on kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta, katsomaan, jopa maksamaan siitä, niin tekeekö se hänestä tyhmän?

Medialla riittää intoa tarjontaan ja rahastamiseen jos asiakkaita riittää. Valinnanvaraa siis on, ja punaista nappia käyttämällä jokaiselle valikoituu se mitä haluaa. Sanomalehden tilaajalla se on paljon hankalampaa, kaikki pitää ottaa vastaan, kiinnosti tai ei.

Ovatko vaikkapa BB:n mainoskatkoissa esiintyvät yritykset tyhmiä ja tolloja? Tai niiden katsojat? Syyllistyykö Lahden työnantajan omistajayhtiö arveluttavaan tekoon kun se myy ohjelmaa kaapeliverkossaan?

Aina sitä lihamyllyn kampea voi yrittää vääntää väärään suuntaan, mutta karavaani kulkee ja oman erinomaisuutensa tiedostavat kulttuuri-ihmiset haukkuvat.

Suosittelen, että jos Lahdelle tulevaisuudessa tulee vastaavanlainen ylemmyyskohtaus, kirjoittelun sijasta hän ottaisi nitron kielen alle. Lehdessä olevaa tilaa voi käyttää järkevästikin.

Aalto Räisänen

Hattula