Uutiset

Lahtinen - Kykyjemme äärirajoilla

Eikö maailman kilpailukykyisimmällä maalla ole varaa ylläpitää muutamaa optiomiljonääriä?

Optiomiljonäärit ovat näkyvänä ja houkuttelevana osoituksena kansainvälisille sijoittajille ja yrityksille siitä, että Suomessa on mahdollisuuksia huomattavaankin tulonmuodostukseen vähällä vaivalla.

Optiomiljonäärit ovat näyttö kilpailukyvystämme ja käyntikorttimme maailmalla. He ovat imagovaltti, jota ei sovi väheksyä.

Pitäkäämme siis hyvää huolta vähistä optiomiljonääreistämme, vaalikaamme heitä kuin saimaannorppia. Se on yhteinen etumme.

Onko tämä muka maailman kilpailukykyisin maa? Johtavan talouslehden Kauppalehden irtonumero maksaa peräti kaksi euroa!
Miksei sitä ole kilpailtu halvemmaksi? Kaksi euroa on paljon lehdestä, jossa ei ole edes sarjakuvia tai tv-ohjelmia.

Suomen kielen käyttö Kauppalehdessä tulee lopettaa, koska se johtaa määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön ehkäisemällä avoimen kilpailun ulkomaisten talouslehtien kanssa. Tämä ei ole kuluttajan edun mukaista.

Eikö maailman kilpailukykyisimmällä maalla todellakaan ole varaa edes Renkoon?

Renko nyt ei tosiaankaan ole mikään New York. Ei siellä ole paljon ihmisiä, eivätkä heidän tarpeensa ole päätä huimaavia. Vähän sapuskaa, joku tienpätkä ja katuvalo, lapsille päivähoitoa. Siinä se.

Mutta kun ei. Renkokin tulee maallemme liian kalliiksi. Se pitää lopettaa kannattamattomana ja liittää Hämeenlinnaan. Hämeenlinna liitetään Helsinkiin ja Helsinki vähän päästä Tallinnaan. Lopulta koko höskä myydään kiinalaisille, jotka rakentavat alueelle Pekingin olympialaisten kisakylän.

Miksi maailman kilpailukykyisimmässä maassa junien saapuminen Hämeenlinnaan pitää kuuluttaa Tampereelta?

Onko se kustannustehokkain vaihtoehto? Missä luuhaa vapaa kilpailu? HPK:kin vaihtoi kuuluttajaa, miksei VR tee samoin? Jos Hämeenlinnasta ei löydy huokeaa kuuluttajaa, eikö kuulutuksia voisi tilata edullisesti esimerkiksi Saksasta tai Taiwanista? Tuskin sillä junien aikataulussa pysymisen kannalta suurta merkitystä olisi.

Miksei maailman kilpailukykyisimmässä maassa tehtaista irtisanottavien työntekijöiden ulosmarsseja voi hoitaa sivistyneesti linja-autoilla tai takseilla?

Nykyaikaisessa yhteiskunnassa julkinen kulkuneuvo on marssimista joutuisampi ja tehokkaampi tapa siirtyä työpisteestä työvoimatoimistoon. Toki maailman kilpailukykyisimmällä maalla pitäisi olla varaa kustantaa tällainen palvelu kansalaisilleen.