Yhä useampi Helsinki-Vantaan lentokentän matkustaja tekee lähtöselvityksen itsepalveluna. Osastopäällikkö Matti Alanne Finnairilta kertoo, että noin 40 prosenttia kentän matkustajista käyttää lähtöselvityksen tekoon joko tekstiviestiä, internetiä tai itsepalvelukioskia.
– Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä itsepalveluun. Uskomme, että sen suosio kasvaa tulevaisuudessa, Alanne arvioi.
Matkalaukun kanssa matkustavia palvelu ei vielä tavoita, sillä matkatavarat on vietävä vanhaan malliin tiskille.
– Pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustavat kuitenkin etenkin työmatkalaiset ja lyhyille viikonloppumatkoille lähtevät, Alanne sanoo.
Hänen mukaansa itsepalvelun yleistyminen ei vie työpaikkoja lentokenttävirkailijoilta.
– Itsepalvelua käytetään eniten ruuhka-aikana, jolloin töitä on muitenkin liikaa. (HäSa)