Uutiset

Laihdutuslääkkeet ovat humpuukia

Alkuviikosta uutisoitiin, että laihdutuslääkkeet menevät hyvin kaupaksi. Laihdutuslääkkeistä eivät hyödy ketkään muut kuin niiden valmistajat ja myyjät.

Niiden hyvä menekki perustuu siihen, että ihmiset joilla on ylipaino-ongelmia, ovat laiskoja ja mukavuutta rakastavia. He haluavat uskoa siihen, että laihdutuspillereitä popsimalla laihtuu, ja mitään muuta ei tarvitse tehdä. Se vaan ei ole mahdollista.

Jos jatkaa elämäntapojaan samaan tapaan eli syö yli oman tarpeen eikä harrasta liikuntaa, mitkään laihdutuslääkkeet eivät alenna painoa. Minulla on omakohtainen kokemus pysyvästä painonalennuksesta.

Tarvitaan hyvä luotettava henkilövaaka. Punnitse itsesi ilman vaatteita ja ota painolukema muistiin. Laske painoindeksisi.

Painon kilogrammalukema jaetaan luvulla joka saadaan, kun pituuden metrilukema kerrotaan itsellään, eli pituuden neliöllä.

Jos näin laskettu painoindeksi on alle 25, olet normaalipainoinen. Jos lukema on suurempi olet ylipainoinen. ja jos lukema on 30 olet liikalihava.

Sitten seuraavat käytännön toimet. Selvitä itsellesi, haluatko todella laihtua pysyvästi. Tarkkaile syömisiäsi. Erittäin pahoja ovat rasvaiset ja voimakkaasti maustetut elintarvikkeet ja ruuat. Suola ja sokeri ovat myös tarpeettomia reiluina pitoisuuksina.

Kevennä pysyvästi ruokavaliotasi, myös vuorokauden aikana nauttimaasi ruuan määrää. Pyri siihen, että vatsalaukkusi kutistuu pysyvästi, niin ollen ei ole jatkuvaa nälän tunnetta. Paras ruoka- sekä janojuoma on vesi, ihan sellaisenaan. Myö rasvaton maito tai piimä.

Jos nälän tunne yllättää, popsi porkkanaa tai näkkileipää ilman päällyksiä. Laiduttamisen voi aloittaa vaikka nestepaastolla, jos terveys sen sallii. Sitten liikuntaa on lisättävä. Opettele liikkumaan säännöllisesti vähintää kolme, neljä kertaa viikossa noin tunnin verran reippaasti.

Nämä käytännön toimet eivät maksa mitään. Ihmiset haluavat uskoa ihmeisiin ja siihen, että sen pitää maksaa jotakin.

Heikki Notko

Hämeenlinna

Päivän lehti

2.6.2020