Uutiset

Laiturit kuntoon, vesille pääsee kohta

Jos Timo Knuutila, joka on yksi Hämeen Hopealinjan kapteeneista, saisi päättää, risteilylaiva pistäytyisi vielä useammassa laiturissa Hämeenlinnan sataman ja Petäyksen välillä.

-Kaupungin satama on nyt hienossa kunnossa, Kirstulan kartanon rantaan on juuri valmistunut uusi laituri ja Aulangon leirintäalueen rantaan on suunnitteilla laituri, johon myös Hopealinjan laivat, Silver Moon ja Swan voisivat pysähtyä.

Knuutilan mukaan tiheämpi laituriverkosto tarjoaisi risteilyasiakkaille enemmän toimintaa eri pysähdyspaikoissa. Tänä kesänä laivat pysähtyvät satamasta lähdön jälkeen Aulangon kylpylän laiturissa, Mierolassa, Lepaalla ja Petäyksessä.

Laivoilla pääsee Sääksmäen ja Visavuoren kautta Tampereelle asti.

-Jos saataisiin vielä Kirstulan ja leirintäalueen laitureiden lisäksi tarpeeksi isot laiturit linnan, Vaakunan ja Ilonpisaran rantaan, niin pysähdyspaikkoja olisi Hämeenlinnan päässä sopivasti.

Knuutilan mukaan pitkät risteilyt eivät enää houkuttele väkeä niin kuin 1800-luvulla, joten on jo aika tarjota asiakkaille ohjelmallisia lyhyt- ja tilausristeilyitä.


Kierros kartanossa risteilyn lomassa

Kirstulan kartanon isännän Tuomas Honkajuuren mukaan uuden laiturin ansiosta risteilylaivat voivat pysähtyä tänä kesänä kartanon rannassa. Kartanolle on jo varattu kartanokierroksia lounaineen sekä yritysten kokouksia ja kesäjuhlia.

-Ryhmät tulevat laivalla, väki tutustuu kartanoon ja he joko syövät lounasta tai illallista ja palaavat Hämeenlinnan satamaan laivalla.

Laivat eivät kuitenkaan pysähdy Kirstulan rannassa kaikilla risteilyillä; kartanopysähdykset täytyy varata ennakkoon.

Timo Knuutilan mukaan suunnitteilla on myös koululaisristeilyitä, joita vetää Pro Agrian Petri Mäkinen.

Mäkisen mukaan tarkoituksena on ensin kokeilla kahden koulun, Pekolan ja Harvialan, oppilaiden kanssa, miten järviristeily onnistuu.

-Harva oppilas on käynyt Vanajavedellä, joten haluamme tarjota lapsille mahdollisuuden tutustua vesistöön. Risteilyn aikana muun muassa maistellaan rapuja ja seurataan vesipelastusnäytöstä.


Liikennöinti alkaa toukokuun puolella

Knuutila oli hiljattain Aulangon leirintäalueen rannassa suunnittelemassa laituria Tapio Sarkolan kanssa. Vanha, 1980-luvun alussa rakennettu laiturinriekale ei ole palvellut ketään enää vuosiin.

-Laiturin pitäisi olla minimissään kolme metriä leveä ja 12 pitkä. Maksimissaan pituutta voisi olla 25 metriä, Sarkola mittailee laiturin paikkaa.

Knuutilan mukaan laituri lisäisi leirintäalueen käyttäjien vapaa-ajanviettomahdollisuuksia, kun risteilyalus voisi pysähtyä rannassa. Myös leirintäalueen sauna saisi lisää käyttäjiä, kun laiva toisi väkeä tilaussaunaan.

Hopealinjan laivojen piti aloittaa liikenne jo huhtikuun puolella, mutta Knuutilan mukaan sää siirtää aloitusta toukokuulle.

-Vappu on vielä epävarmaa, koska järvellä on niin paljon kuhmuraista jäätä. Laivat ovat vielä Tampereella. (HäSa)