Uutiset

Laivayhtiöiden kurimus jatkuu

Hämeenlinna 26.9.2005

Kaksi Suomen johtavaa matkustajalaivayhtiötä on jatkuvassa vastatuulessa. Viking Line ja Silja käyvät kovaa kilpailua sekä matkustajista että rahtiliikenteestä, yhteistä kaksikolla on menoihin nähden liian pienet tulot. Varustamot ovat yrittäneet vakauttaa talouttaan jo vuosia erilaisin keinoin perin laihoin tuloksin. Tuskin on väärin arvioida varustamoiden olevan laivoineen ja työntekijöineen jatkuvassa kriisissä.

Yhtiöistä Silja ilmoitti aloittavansa uudet ja tällä kertaa koko henkilökuntaa koskevat yt-neuvottelut, joiden päämäärä ei ole minkään sortin salaisuus. Siljalla on töissä noin 3 500 henkilöä, joista pahimmillaan – jos nykyiset arviot pitävät paikkansa – 600 siljalaista joutuu lopettamaan työt ja etsimään jostain muualta uutta työpaikkaa.

Silja vaikenee tarkoista taloudellisista tavoitteistaan. Tarkoitus on joka tapauksessa hakea väen vähentämisellä huomattavia säästöjä vuoteen 2007 mennessä. Yhtiön nykyisin omistava brittiläinen Sea Containers on tyytymätön sijoittamansa pääoman tuottoon.

Siljalla on päättymässä historiallinen aikakausi, sillä suomalaisen laivamatkailun takavuosien ylivertainen lippulaiva Finnjet on jo asiallisesti kaupan. Alus vaihtaa omistajaa, jos ostaja vain löytyy, sen jälkeen, kun toiminta majoituslaivana päättyy myrskytuhojen runtelemassa New Orleansissa. Silja tekee kauppaa parista muustakin aluksesta, mutta se on myös tilaamassa kaksi uutta autolauttaa.

Jokainen Siljan tai Vikingin laivalla matkustanut voi omin silmin nähdä varustamoiden rahapulan. Ennen niin hyväkuntoiset ”ruotsinlaivat” ovat tätä nykyä uhkaavan huonossa jamassa. Hyteissä ei ole aina tehty edes välttämättömiä korjauksia. Matkustajia varmasti tyydyttää tieto siitä, että Siljan Serenadea ja Symphonya remontoidaan. Työlistalla on muun muassa laivojen sisustuksen uusiminen.

Autolauttojen vaivana ei ole pelkkä huono kunto: myös niiden siivouksessa on tingitty. Epäsiisti laiva on tähän asti kelvannut matkailijoille, mutta mikähän tilanne mahtaa olla tulevaisuudessa? Lippu päivän risteilylle Tukholmaan maksaa varsinkin sesonkikaudella sen verran paljon, että matkustajat odottanevat lipun hintaan myös siisteyttä. Kuinkahan moni matkansa maksanut hyväksyy sen, että matkustajat häädetään pois hyttiensä sängyistä niiden petauksen vuoksi paljon ennen satamaan saapumista? Tyyli kertoo laivojen henkilökunnan vähyydestä ja ankarasta työtahdista.

Toki laivayhtiöt ovat panostaneet entistä enemmän matkustajien viihtyvyyteen. Laivamatkalla Ruotsiin Viking ja Silja tarjoavat monipuolista ja usein myös laadukasta ohjelmaa. Lapsiperheille laivan pallomeri ei ole enää suinkaan matkan ainoa kohokohta.

Laivayhtiöt luottivat hieman liian kauan entisen menon jatkumiseen. Kannattavuus koki pahan kolauksen, kun viinan hinta maissa putosi ja tuonti Virosta alkoi. Autolautta ei ole suomalaiselle enää sama halvan viinan paratiisi kuin viime vuosikymmenillä.

Laivayhtiöt luottivat hieman liian kauan entisen menon jatkumiseen.