Uutiset

Lakeus puhuu, Lapuan laki yhä voimassa

Me, jotka emme nukkuneet historian tunnilla emmekä olleet pulkkamäessä tai variksenpesillä, kun piti lukea kokeisiin, tiedämme Lapuan lain.

Se oli 1930-luvun pohjalaisten oikeistoradikaalien omankäden oikeutta, jolla piti hakata ja kyyditä kommunismi ikuisiksi ajoiksi loitolle Suomesta.

? Me teemme, mitä tahdomme, uhosivat lapualaiset, kunnes sisäministeri Urho Kekkonen pani pisteen hillumiselle. Sitä hänelle ei ole vieläkään annettu anteeksi aivan kaikissa kansalaispiireissä, erityisesti Etelä-Pohjanmaalla.

Lapualaisista on puhuttu joskus jopa terroristeina, mutta lähihistorian oikeat terroristit ovat osoittaneet, että lapualaisten touhut olivat enintään osoitus keskeneräisestä aikuistumisprosessista.

Kun eduskunta tiistaina kiivaili ja äänesti uudesta kauppakeskuslaista, joka pakottaa isot kaupat kaupunkien keskustoihin, mitä tekivätkään lapualaiset.

He pitivät tiedotustilaisuuden, jossa kertoivat uuden Ideaparkin nousevan Lapualle. Yli viiden hehtaarin puotia ei suinkaan rakenneta tavallista maalaiskylää muistuttavan kaupungin keskustaan, vaan valtatien varteen.

Yhdessä liikemies Toivo Sukarin kanssa lapualaiset näyttivät keskisormea asuntoministeri Jan Vapaavuorelle (kok.), joka voimiaan säästämättä ajoi ylintä päätösvaltaa kauppakeskusten rakentamisesta ympäristöministeriölle. Siellä kun ministerin mielestä tiedetään parhaiten, missä maakuntien ihmisten on hyvä käydä kaupassa.

Lapualaiset eivät siis vieläkään ole luopuneet Lapuan laista tai ainakin ovat pidättäneet tasavallan lakien tulkinnan visusti itsellään.

Sanomattakin on selvää, että päättäväinen ”Me teemme, mitä tahdomme” -mentaliteetti ottaa lujasti päähän Vihdin, Kiimingin ja Pieksämäen elinkeinoasiamiehiä ja varmasti monia muitakin puuha-Pettereitä.

Kolmelta mahdolliselta Ideapark -paikkakunnalta taisi kaiketi puuttua se luja tahto, jolla mennään vaikka harmaan kiven läpi. Ja nyt ottaa päähän, Ideapark meni niiltä ohi.

Laki kauppakeskuksista pilkulleen tulkittuna johtaa älyttömyyksiin, koska yli 2 000 neliön erikoistavaraliikkeet pitää sijoittaa kaupunkien keskustoihin.

Minne esimerkiksi Hämeenlinnassa sijoitetaan moottoritien ja Vanajaveden väliselle keskusta-alueelle tilaa vaativa huonekalu-, kodinkone- tai autokauppa. Minne kaavoittaja osoittaa tilat kaivinkonekaupalle, torilleko?

Kauppakeskuksia säätelevän lain ylevänä tavoitteena on torjua ilmastonmuutosta, kun autoilu vähenee. Ajatus saattaa olla oikeansuuntainen, mutta riittämätön. Toistaiseksi ihmisiä ei ole vielä kielletty omistamasta autoja ja asumasta lähiöissä tai maaseudun kylissä ja taajamissa.

Jos kaupat puristetaan ydinkeskustoihin, asiakkaat tulevat niihin autoillaan. Se taas lisää ruuhkia ja parkkipaikkojen tarvetta muutenkin ahtaissa kortteleissa eivätkä pakokaasutkaan vähene.

Vai kuvitteleeko arvon ministeri, että kansa luopuu corolloistaan ja hyppää ostoskasseineen joukkoliikenteen kyytiin?

Jaa minkä joukkoliikenteen?