Uutiset

Lakko jokseenkin varmasti tulossa

Bussi- ja kuorma-autoliikenteen lakko olisi alkanut alkuperäisen aikataulun mukaan eilen. Työministeriön päätöksellä valtakunnansovittelija Juhani Salonius sai kuitenkin kaksi viikkoa lisää aikaa sovinnon sorvaamiseksi.

Mikäli neuvotteluissa ei löydetä osapuolia tyydyttävää sovintoa, lakko alkaa sunnuntaina 5. maaliskuuta.

Näköpiirissä on vakavasti yhteiskuntaa koetteleva työtaistelu, sillä lakon piirissä on noin 30 000 palkansaajaa. Ensimmäisessä rysäyksessä työtaistelu koskisi noin kolmasosaa alan työntekijöistä. Kenellekään ei ole epäselvää, mitä tämä tarkoittaa: henkilöliikenne takkuaisi ja sangen pian ongelmia olisi kauppojen tavarakuljetuksissa.

Jos Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja Autoliikenteen työantajaliiton neuvotteluissa kuunneltaisiin järjen ääntä, kaikki erimielisyydet olisi ratkaistu hyvissä ajoin ennen kahden viikon päässä häämöttävää takarajaa. Työehtosopimus ei koskaan synny noin vain, mutta työrauha on taattavissa, jos matkassa on tahtoa.

AKT:n ja Autoliikenteen työnantajaliitot välit olivat valmiiksi kireät jo työehtosopimusneuvottelujen alkaessa. Kaksikko on ottanut yhteen jatkuvasti ja usein hengessä, jossa riitely on ainakin ulospäin näyttänyt tärkeämmältä kuin tärkeistä asioista sopiminen. Tällainen käyttäytyminen on kaikkea muuta kuin suoraselkäistä vastuun kantamista.

Neuvottelujen tilanne on jossain mielessä – taas kerran – surkuhupaisa. Työehtosopimuksia koskevia neuvotteluja on käyty jo viime vuoden lopusta lähtien ilman tulosta. Tämä tosiasia kielii siitä, että lakon välttämiseksi ei ole ponnisteltu alkuunkaan vakavasti.

Auto- ja kuljetusalan olosuhteet eivät mitenkään voi selittää alan lakkoherkkyyttä. Vanhoja rakenteita on toki jouduttu purkamaan ajan muuttuessa, tuottavuuteen kohdistuvien paineiden kasvaessa. Ala tarjoaa kuitenkin palkansaajille aivan normaalia työtä ja lukuisille yrityksille mahdollisuuden kannattavaan yritystoimintaan.

Mistä kenkä puristaa? Aivan ilmeisesti selitystä on syytä hakea AKT:n ja Autoliikenteen työnantajaliiton johdosta. AKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn ja vastapuolen, toimitusjohtaja Hannu Parvelan olisi paikallaan vilkaista parikin kertaa peiliin. Jos neuvottelut katkeavat tuloksettomina ja lakko alkaa, kaksikko on jälleen kerran epäonnistunut työssään.

Neuvottelujen asialistalla ovat sekä palkankorotukset että työaikakysymykset. Sovinnon tielle saattavat hyvinkin nousta työajat. AKT:n kanta on tiukka, se perää uusia rajoja myös osa-aikatyöntekijöiden käytölle. AKT korostaa periaatetta, Autoliikenteen työnantajaliitto laskee tietysti alan yrityksille työehdoista kertyvää hintaa.

Lakon välttämiseksi on aikaa kaksi viikkoa. Vaikka sitä olisi tuplasti enemmän, työtaistelu alkaisi sittenkin. Sovinto ilman lakkoa olisi työmarkkinakevään iloinen yllätys.

Päivän lehti

31.5.2020