Uutiset

Lapsen tulevaisuuden elämykset

Nyt kun puhutaan markkinahinnoista kaupoissa ja joulunaikaisen kuluttamisen kasvusta, niin tahdon tuoda esille sen ikävän todellisuuden, joka tämän hintakilpailun takana piilee.

Nämä kaupan suuret jättiläiset ovat jo aikaa sitten tuhonneet sen todellisen automarketin, joka vielä joissakin osissa Suomea sinnittelee elossa.

Tämä oikea automarket on se kauppa-auto, joka monelle nuorelle on täysin vieras käsite.

Ennen kuin Suomessa otettiin käyttöön tämä länsimaalainen (erityisesti Yhdysvalloissa suosittu) ajatus kaupan kehityksestä suurien automarkettien suuntaan, oli asiat huomattavasti paremmin. Yksityisautoilu oli vähäisempää, kaupassa käytiin harkitusti: ei tarvittu erikseen aikaa kuluttamiseen.

Kaupan jättiläiset eivät tuhonneet ainoastaan sitä liikkuvaa lähikauppaa tai kivijalassa olevaa elintarvikekioskia. Oletko koskaan miettinyt, miksi maanviljely ei enää kannata kuin suurilla maatiloilla?

Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan ei ole ainoastaan yhden suuren kyläkaupan motto, vaan suurten kauppaketjujen harjoittamaa ostopolitiikkaa.

On totta, että suuri kauppa ja kauppaketju antaa mahdollisuuden laajan valikoiman ylläpitämiseen, mutta kuka sitä tarvitsee?

Tuotteiden valikoiman kasvaessa olemme syöksyneet markkinakulttuurin toivomaan suuntaan ja hyväksyneet ajatuksen, jonka mukaan laaja valinnan mahdollisuus on vapautta. Mielestäni asia ei ole niin.

Suuret kauppaketjut ovat vieneet pois sen todellisen vapauden, joka kuluttajilla on ollut. Nykyisin mahdollisuus keskustella kauppiaan tai tavarantoimittajan kanssa on todella harvinaista.

Vapaus valita useasta tuotteesta on tehnyt kuluttajista markkinoinnin orjia ja ostamisesta osan päivittäistä ajanviettoa.

Muistan, kun äitini kävi lähikaupassa. Jos jotain ei ollut, niin kauppias tilasi sen määrän, mitä meidän perhe tarvitsi. Tuolloin myös lapset asioivat kaupassa. Kauppa ei sijainnut toisella puolella kaupunkia, moottoritien varressa, eikä sinne siis tarvinnut ajaa autolla. Muistan myös ne useat kerrat, kun kävelin isoäitini kanssa kauppa-autolle, eikä tämä ollut kauan aikaa sitten, olen itsekin vasta 24-vuotias.

Vielä pahempaa kuin nämä suuret marketit on nousemassa Lempäälään aivan moottoritien varteen. Tämä uusi IdeaPark ja sen konsepti perustuu mahdollisuuteen tehdä ostamisesta viihdettä ja nautintoa. Mikä olisikaan parempi tapa tehdä ihmisistä riippuvaisia kuluttamisesta?

On totta, että konsepti toimii, olen sen itsekin huomannut asuessani Yhdysvalloissa. Kävellessäni viikonloppuna kadulla tai puistossa eivät ihmiset ole ulkona, vaan viettävät aikaansa mega-marketeissa ja tavarataloissa lastensa kanssa.

Minkä mallin annamme lapsillemme? Miettikää, tahdotteko todella lapsenne oppivan, että vapaa-aika on ostamista varten ja se on elämys. Vai tahdotteko heidän kokevan oikeita elämyksiä?

Miska Paulorinne

Hämeenlinna

Päivän lehti

28.11.2020

Fingerpori

comic