Uutiset

Lasi ja reiät antavat valoa Kaivoparkkiin

Kaivoparkin valmistumiseen on aikaa kaksi kuukautta, mutta jo nyt on helppo nähdä, kuinka pysäköintilaitoksen suunnitelleen arkkitehtitoimisto Sarc:n käyttämät adjektiivit ovat muuttumassa todeksi.

Rakennuksesta tulee ”yksinkertainen”, ”selkeä” ja ”valoisa”. Kuinka kokonaisuus istuu maisemaan siinä vaiheessa, kun tierakennelmat, kauppakeskus ja viheristutukset ovat valmiita ja paikoillaan, jää nähtäväksi.

– Julkisivuissa on käytetty silkkipainettua karkaistua lasia, helmiäismaalilla maalattua, rei?itettyä alumiinipeltiä ja mustaa liuskekiveä. Myös ja porrassisäänkäynneissä on lasia, selvittää Hämeenlinnan Pysäköinnin toimitusjohtaja Jarmo Kulmala.

Materiaaleissa ei ole tingitty matkan varrella.

– Ei, halvennuksia ei ole tehty. Tuote on ostettu Lemminkäiseltä suunniteltuna ja toteutettuna, sanoo Kulmala.

Julkisivut lähityötä

Kirkasta talvipäivän valoa siivilöityy runsaasti lasi- ja alumiinilevyjen läpi Kaivoparkin alakerrokseen. Silkkipainettu lasi on tuttua lukuisista Sarc:n arkkitehtien töistä, joita on nähty muun muassa maailmanäyttelyissä.

– Jos suhteutetaan arkkitehtien tasoon, tämä homma on aika yksinkertainen, sanoo Lemminkäisen työmaainsinööri Pekka Halonen.

Julkisivumateriaaleja on työstetty kantahämäläisin voimin. Lasilevyt tulivat Forssasta, alumiinilevyt leikattiin ja maalattiin hämeenlinnalaisessa yrityksessä. Rakennuksen pääsuunnittelija Antti Könönen on syntynyt Hattulassa.

Ulkoapäin Kaivoparkkia valaistaan sekä julkisivuun että moottoritien puolelle rakennettavaan kaksitasoiseen muuriin asennettavilla valoilla. Yönäkymä selviää kokonaisuudessaan kuitenkin vasta ensi syksynä, sillä muuria ei voi rakentaa ennen Turuntien sillan ja Lukiokadun sillan välisen kiihdytyskaistan valmistumista.

Jarmo Kulmala ei tiedä, kuinka monta lasi- ja alumiinilevyä Kaivoparkissa on tai kuinka paljon niitä varataan huoltokäyttöön. Periaatteessa reilun metrinmittaiset levyt ovat helposti vaihdettavissa.

– Ilkivallan ja huoltoajovahinkojen estämiseksi rakennetaan muutama suojakaide, mutta täysin pomminkestävää pysäköintitaloa ei saada tehtyä, sanoo Kulmala. (HäSa)

Päivän lehti

25.5.2020