Uutiset

Lasin puolestapuhuja vaihtaa pelikenttää

Päivi Jantunen ei lähde ovet paukkuen, mutta hänelle tehtiin tarjous, johon kannatti tarttua.

Moni melkein kuusikymppinen suunnittelee jo eläkkeelle siirtymistä. Niin suunnitteli Iittala-brändin tiedotuspäällikkö Päivi Jantunenkin viime syksynä, kun mielessä kangastelivat puutarhanhoito tai kehitysaputyöt. Toisin kävi.

Lasitehtaan laitosmies Tapani Tupala ja Päivi Jantunen ihailevat savipäitä, joita Tupala on säästänyt Jantuselle. Savipää kiinnitetään metallitankoon ja sen avulla otetaan lasia uunista ja valutetaan muottiin. – Aion tehdä näistä jotain kaunista, Jantunen kaavailee.

-Ihan rehellisesti sanon, että minulle tehtiin tarjous, johon kannatti tarttua. Itselle ei olisi toisiin töihin lähteminen enää tullut mieleenkään, mutta toinen osapuoli eli entinen työkaverini Laura Sarvilinna teki aloitteen, Jantunen kuvailee.

Aloite johti siihen, että Jantunen siirtyy maaliskuun alussa Sarvilinnan perustaman Huippu Design Managementin palkkalistoille. Moni hätkähti tiedon kuultuaan, sillä Jantunen on yli 30 vuotta tehnyt tunnetuksi suomalaista lasia ja muotoilua kotimaassa ja maailmalla. Tänä vuonna vietetään Iittalan lasitehtaan 125-vuotisjuhlia ja Aalto-vaasikin täyttä 70 vuotta, joten miksi tiedotuspäällikkö lähtee juuri nyt?

-Tätä on kyselty paljon. Lähtööni ei liity irtisanomista eikä minkäänlaista välirikkoa, vaan päinvastoin yhteistyö jatkuu, Jantunen korostaa.

Nykyinen ja uusi työnantaja ovat sopineet, että Päivi Jantunen huolehtii Huipun leivissä kolmesta Iittalan juhlavuoden näyttelystä sekä muutamista muista juhlatapahtumista.

-Pidän sopimusta tärkeänä, muuten en olisi voinut ajatellakaan lähtöä. En minä kuvittele olevani korvaamaton, mutta aika moni asia on niin kesken, että minun on parempi hoitaa ne loppuun saakka.

Helmikuun loppuun Jantunen sanoo olevansa täysillä Iittalan töissä. Esimerkiksi tämän viikonlopun hän paiskii töitä Frankfurtissa Iittalan uuden Aalto-kokoelman kansainvälisessä lanseeraustilaisuudessa.

Pelkistettyä suomalaisuutta
Muotoilija Laura Sarvilinnan viime kesänä perustama Huippu Design Management manageroi nimensä mukaisesti eri alojen suunnittelijoita, eli luo yhteyksiä, hankkii asiakkaita, huolehtii sopimusruljanssista sekä hoitaa markkinointia ja viestintää. Tavoitteena on lisätä suomalaisen suunnittelutaidon vientiä.

-Tällainen on uutta Suomessa ja Laura on tähän asti työskennellyt yksin. Olin tosi otettu, kun minua melkein puolta nuorempi ihminen pyytää työkaverikseen.

Päivi Jantunen tekee uudessa työssään sitä, minkä ”jouhevimmin” osaa eli hoitaa asiakkaiden lehdistösuhteita.

-Varsinkin kansainvälisen lehdistön suuntaan, ja niitä yhteyksiä mulla on kertynyt kotitarpeiksi. Eikä siitäkään haittaa ole, että tunnen museoiden ja suunnittelutoimistojen väkeä.

Jantunen uskoo suomalaisen muotoilun mahdollisuuksiin maailmalla, muutenkin kuin työnsä puolesta.

-Muotoilu kansainvälistyy koko ajan, suomalaiset suunnittelijat siirtyvät muille hiekkalaatikoille ja meille tulee suunnittelijoita muualta. Vaikutteita otetaan mistä vain, mutta jollakin lailla suomalaisuus näkyy silti.

Jantusen mukaan suomalaisuutta on esimerkiksi pelkistyneisyys, ”joka näkyy jo pelkistetyissä käytöstavoissa”.

– Se on sellainen löysät pois -ilmiö eli kaikki turha karsitaan. Suomalaisuutta muotoilussa edustaa myös hieno materiaalien taju. Ja demokraattisuus.

Muotoilun demokraattisuuden Jantunen julistaakin lempiaiheekseen. Se juontaa hänen mukaan juurensa naisen asemaan ja tasa-arvoon.

-Vain hyvin pienissä piireissä Suomessa on ollut palvelusväkeä. Kotityöt on tehty itse, jolloin kaiken on pitänyt sujua helposti ja esineet on tehty konstailemattomiksi

Fuusioiden konsultti
Työ lasitehtaan tiedottajana tai tiedotuspäällikkönä ei ole aina ollut juhlaa. Suomalaisen lasiteollisuuden omistussuhteet ovat muuttuneet moneen kertaan Jantusenkin aikana, ja väkeä tehtailta on vähennetty. Ne eivät ole tiedottajallekaan helppoja asioita kerrottavaksi.

-Fuusiokonsultiksi olisin voinut ryhtyä yhtä hyvin. Niitä on tässä nähty, Jantunen hymähtää.

-Kun joutuu tiedottamaan esimerkiksi juuri irtisanomisista, tiedottajan on tärkeä tuntea taustat eli miksi on päädytty siihen ratkaisuun. Lasialallahan on pääsääntöisesti ollut kyse olemassaolon taistelusta, on haluttu pitää tämä teollisuus kuitenkin Suomessa. Mutta vaikeita asioita ne ovat silti, kun kyse on tutuista ihmisistä.

Teollisuudenalan myllerryksestä kertoo sekin, että Jantusen työnantajan nimi on vaihtunut moneen kertaan, vaikka työ on pysynyt kutakuinkin samana. Ensin oli Ahlström, sen jälkeen Wärtsilä, Iittala-Nuutajärvi, Hackman ja nyt Iittala Oy.

Viime vuodet ovat olleet Jantusen mukaan äärettömän kiinnostavia, kun Iittalan tuotteet on yhdistetty maailmalla yhdeksi brändiksi ja Iittala perustaa omia myymälöitään.

Jantusen mukaan yksi syy uuteen työpaikkaan siirtymisessä on halu tehdä vielä jotakin uutta.

-Iittala on fiksu yritys ja työnjako on hyvä, mutta olen enempi pioneerihenkinen ihminen. Olen ollut Iittalassa niin monessa muutoksessa mukana, että olo on kuin vanhalla kuminauhalla, joka ei monen venytyksen jälkeen enää palaudu kunnolla. Silloin on hyvä tehdä jotain muuta. (HäSa)