Uutiset

Lautakunta hylkäsi Sorasetin oikaisuvaatimuksen

Moottoritien katteen eteneminen on tällä hetkellä kiinni markkinaoikeudesta.

Hämeenlinnan yhdyskuntalautakunta esittää sille Soraset oy:n silta- ja tunnelihankinnasta tekemän valituksen hylkäämistä.

-Kaupunki ei kuitenkaan vielä allekirjoita hankintasopimusta YIT:n kanssa. Ensin odotetaan, antaako markkinaoikeus luvan hankinnan aloittamiseen siitä huolimatta, että valitusprosessi on kesken, yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Timo Saviniemi (kok.) sanoo.

Yhdyskuntalautakunta päätti myös hylätä Sorasetin hankintapäätöksestä tekemän oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Lautakunta oli yksimielinen niin markkinaoikeudelle annetusta vastineesta kuin oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä. Asian esitteli lautakunnalle tilaajapäällikkö Eija-Liisa Dahlberg.


Soraset vaatii hyvitysmaksua

Soraset vaati lautakuntaa kumoamaan tilaajajohtaja Päivi Salorannan tekemän hankintapäätöksen valita YIT Rakennus oy urakoimaan moottoritien katteen silta- ja tunnelinosuuden. Yhtiö perustelee vaatimustaan sillä, että tilausten vertailussa on menetelty virheellisesti.

Edelleen Soraset vaatii asian palauttamista uudelleen valmisteluun uutta hankintapäätöstä varten.

Soraset on perustelee vaatimustaan sillä, että kaikki tehdyt tarjoukset täyttivät kaupungin esittämät vaatimukset.

Markkinaoikeudessa Sorasetin vaatimukset ovat samat. Lisäksi yhtiö vaatii, ettei työtä saa aloittaa ennen asian ratkaisua. Jos työ kuitenkin aloitetaan ja hankinta todetaan virheelliseksi, Soraset vaatii hyvitysmaksua, jonka suuruuden yhtiö kertoo määrittelevänsä myöhemmin.

YIT sai tarjousten vertailussa huomattavan paljon laatupisteitä. Se voitti tarjouskilpailun tilaajajohtaja Päivi Salorannan mukaan kokonaisedullisuudellaan. Sorasetin tarjous oli 4,6 miljoonaa euroa halvempi.

YIT:n tarjous oli niin 29 miljoonaa. Muut tarjoukset vaihtelivat 24,7 ja 32,6 miljoonan välillä.


Liikennejärjestelyille painoa

Tilaajajohtaja Päivi Saloranta on perustellut päätöstään, sillä, että kyse oli paljolti myös laatukilpailusta, eikä ainoastaan hintakilpailusta.

Tarjoukset pisteytettiin yhdeksässä työryhmässä, joihin osallistui yli 20 asiantuntijaa NCC:ltä, kaupungilta, Liikennevirastosta konsulttina toimivasta insinööritoimistosta ja useista Ely-keskuksista. Vasta tämän jälkeen tarjousten hintatiedot avattiin.

Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Timo Saviniemi kertoo, että esimerkiksi työmaan aikaisilla liikennejärjestelyille pantiin tarjouskilpailussa paljon painoa.

-Tunnelityömaa kestää toista vuotta. Jos koko sen ajan on käytössä vain yksi moottoritien ylittävä silta, odotettavissa on liikennekaaos.

Saviniemen mukaan nyt odotetaan markkinaoikeuden kantaa työmaan aloittamiseen valituksesta huolimatta.

Itse valituksen käsittely markkinaoikeudessa kestää kuukausia. Päätös saattaa hyvin mennä ensi vuoden puolelle.

Valitus ei pysäyttänyt katteen valmistelua kokonaan. Maanantaina kaupunginvaltuusto saa eteensä reilun 11 miljoonan lisämäärärahaesityksen tämän vuoden budjettiin.

Raha on tarkoitus käyttää silta- ja tunneliurakkaan, jonka kaupunki kustantaa ensin kokonaan. NCC maksaa oman osuutensa, 17 miljoonaa vähitellen kaupungille. Määrärahaesitys on tehty sen mukaan, että tunneli maksaa 29 miljoonaan ja sen rakentaa YIT.

Koko hankkeen aloitukseen tarvitaan vielä myös NCC:n toteuttamispäätös. (HäSa)