Uutiset

Leffavuokraamot muuttuvat huoltamoiksi

Keskimääräinen leffan vuokraaja jättää kerralla videovuokraamoon 5-10 euroa. Summaa halutaan nyt nostaa tekemällä videovuokraamoista pieniä huoltoasemia, joista saa leffan lisäksi elintarvikkeita sekä olutta ja siideriä.

Taustalla on kiristyvä kilpailu. Filmtownin ketjujohtaja Tero Nurmisen mukaan kauppojen sunnuntaimyynti on kyykännyt elokuvavuokraamojen myyntiä.

Pilottimyymälä herättänyt hämmennystä
Filmtown aloitti alkoholimyynnin pääsiäisenä pilottivuokraamossaan Kaarinassa, jonka myyntiä seurataan kesän ajan.

– Tarkoitus on saada vuoden sisällä alkoholimyyntiin suurimpaan osaan vuokraamoista. Alle 100 neliön vuokraamoihin alkoholia ei oteta, sanoo 72 vuokraamon ketjujohtaja Nurminen.

– Syksyllä alkaa iso paperishow, kun jokaisen liikkeen täytyy täyttää lupahakemus.

Filmtown on havitellut alkoholimyyntiä jo viisi vuotta. Silloin tehtiin ensimmäinen lupahakemus, joka tyrehtyi siihen, että lupaviranomaiset katsoivat, ettei elintarvikemyyntiä ole riittävästi. Nyt Kaarinassa on myytävänä jo karkkien ja sipsien lisäksi pizzaa ja tacoja. Kahvia, riisiä ja einesaterioitakin löytyy.

Kaarinassa asiakkaat ovat suhtautuneet laajenevaan valikoimaan rauhallisesti, alkoholin tulo vuokraamoon on herättänyt hämmästystä.

Hämeenlinnan Filmtownissa ei ole vielä laajennettu elintarvikemyyntiä ja myymäläpäällikölle mahdolliset tulevaisuuden suunnitelmat tulevat yllätyksenä.

Myymäläpäällikkö Susanna Takkumäki kuitenkin sanoo, että suurin osa asiakkaista ostaa muutakin kuin pelkän leffavuokran.
Hämeenlinnaan alkoholimyyntiä tulee todennäköisesti vuoden sisällä.

Makuuni lähtee kisaan mukaan
Maan suurin videovuokraamoketju Makuuni on jo laskenut, että karkit tuottavat enemmän kuin elokuvat.

Hämeenlinnan Makuunin yrittäjä Jarkko Saarinen sanoo, että markkinat pakottavat laajentamaan repertuaaria, mutta Hämeenlinnaan ei vielä ole tulossa muutoksia elokuva- ja karkkilinjaan.

– Kaikki on mahdollista, Saarinen sanoo.

Turun Sanomien haastattelema Makuunin toimitusjohtaja Joakim Horsma sanoo, että yritys lähtee alkoholibisnekseen.

Makuuni on lähtenyt kilpailuun samalla kaavalla kuin Filmtown. Ensin laajennetaan elintarvikkeiden myyntiä ja sitten haetaan alkoholilupaa. Tavoitteena on, että vuoden aikana 80 vuokraamosta 20:ssä olisi ruokaa ja alkoholia. (HäSa)