Uutiset

Leikkisä luonne leikkii työkseen

– Kun on leikkisä luonne, niin mikä sen mukavampaa kuin leikkiä ammatikseen!

Hämeenlinnan teatterin näyttelijä Katariina Kuisma nauraa heläyttää vastauksen kysymykseen, miksi hänestä tuli näyttelijä.

Vaarikin arveli Katariinan teatteriuran alkutaipaleella työn olevan helppoa, se kun on vain laulua ja leikkiä.

– Kyllä tämä on joskus aivan muuta kuin leikkiä, kun syventyy uuden esityksen ulospanoon, Katariina sanoo vakavoituessaan.

Näyttelijän työssä Kuisma on oppinut, että väliin riemut ovat työstä kaukana, kun kehossa kolottaa, henki pihisee ja harjoitusjakso on kovimmillaan. Omat kolotukset saivat hakeutumaan myös urheiluhierojan koulutukseen, myöhemmin mukaan tuli voice massage -terapia.

Voice Massage – terapia (äänihieronta) on hengitykseen ja äänentuottoon osallistuvien lihasryhmien käsittelyä klassisen hieronnan ottein.

Ääni on tärkeä työkalu
– Olin vuoden virkavapaalla urheiluhierojakoulutuksen vuoksi. Viime kesän tein hierojan töitä ihan tosissaan. Nyt alkaa voice massage -koulutus olla loppusuoralla, Kuisma kertoo.

– Omalta osaltani näyttelijän työn piinaavimmat paikat ovat tulleet juuri siitä, kun oma kroppa ei ole kunnossa. On flunssaa tai muita kolotuksia. Keskittyminen on silloin hankalaa, puhuminen joskus tuskallista. Puolikuntoisena on ikävä nousta näyttämölle, mutta näin joutuu väliin tekemään, Kuisma selvittää.

– Joskus itsestä tuntuu, ettei mikään luonnista juuri siinä hetkessä. Kanssanäyttelijä voi jälkeenpäin todeta, että tänään olit erityisen hyvä. Silloin on keskittynyt koko ajan oleellisempaan.

Kunhan äänenkäytön opiskelu on lopullisesti paketissa, pystyy Kuisma tarjoamaan valmennusta pienimuotoisesti myös asiakkaille.

– Näyttelijän työ on kuitenkin ammattini, sen ehdoilla mennään.

Nykyinen sähköinen äänentoistojärjestelmä pystyy osin paikkaamaan heikkoa äänenkäyttöä, mutta se ei ole näyttelijän mielestä välttämättä hyvä asia.

– Korkealaatuinen äänentoistojärjestelmä voi pienentää näyttelijän äänenkäyttöä, samalla koko ilmaisua. Katsojalle äänentoisto voi puolestaan aiheuttaa joskus hämmennystä, kun todellisuudessa ei tiedä missä päin näyttämöä puhuja on.

Katariina Kuisma kaipaakin pienimuotoisempia, lähellä katsojaa esitettävää teatteria.

– Pienet ja intiimit esitykset ovat vähentyneet. Tässäkin mennään tehokkuuden ehdoilla, kun liikkeelle on saatava mahdollisimman suuret massat, Kuisma pohtii.

Vaihtokauppaa yleisön kanssa
Tanssi oli se ilmaisumuoto, jonka kautta syntyi Katariinan kosketus teatteriin:

– Meidän harrastustanssiryhmästä pyydettiin tyttöjä koe-esiintymiseen teatterille. Tapio Parkkisen Pirtua, pirtua – tarvitsi laulu- ja tanssitaitoisia esiintyjiä. Ihan siinä vaiheessa ei vielä syntynyt ajatusta ammattinäyttelijän urasta, mutta siitä se alkoi kehittyä.

Katariina Kuisma sai kokeilla tanssi- ja laulutaitoaan – ja sillä tiellä ollaan.

Omassa työssään Kuisma pitää erityisen tärkeänä sitä, että pystyisi tarjoamaan katsojalle jotakin matkaevästä:

– Kun kaikki yrittävät kantaa osansa tuottavuuden alttarille, tarvitaan vastapainoa. Toivottavasti teatteri tarjoaa sitä mahdollisimman monelle. Äärirajoille pingotetun aikataulun vastapainoksi jokainen tarvitsee rentoutumista. Elämän tarkoitus on ikävän kartoitus, Katariina Kuisma lainaa vanhaa viisautta.

Yleisön merkitystä ei Kuisman mielestä voi koskaan aliarvioida – yleisö saa näyttelijän lentoon.

– Se on sellaista vaihtokauppaa. Kun yleisö antaa palautteen tässä ja nyt, niin näyttelijä rutistaa entistä kovemmin vieläkin paremman lopputuloksen puolesta. Molemmat saavat hyvää mieltä.

Juuri yleisö tekee Kuisman mielestä teatterista hänelle varsinaisen kotikentän, vaikka hänellä on kokemusta myös tv-työstä.

Juttu on julkaistu Hämeenlinnan Viikkouutisissa 9.12.2011.

Päivän lehti

21.10.2020

Fingerpori

comic