Uutiset

Lenkkarit jalkaan ja metsään

– Lasten vähäiseen liikkumiseen ja passiiviseen elämäntapaan tulisi puuttua jo ennen kouluikää, sanoo hämeenlinnalainen Leila Saros.

Hän on tutkinut fyysistä aktiivisuutta eri elämän vaiheissa ja yhdeksäsluokkalaisten kestävyysliikunnan harrastamattomuuden syitä. Lapset harrastavat yhä enemmän, mutta samaan aikaan lasten kestävyyskunto on heikentynyt.

– Tutkimuksen eri-ikäisistä ainoastaan kymmenen prosenttia saavutti liikuntasuosituksen minimitavoitteen. Hengästyttävän liikunnan määrä on vähäistä. Esimerkiksi tutkimuksen yhdeksäsluokkalaisista 30 prosenttia juoksi cooperin testissä heikon tuloksen. Kiitettävään ylsi vain seitsemän prosenttia ikäluokasta.

Saroksen mukaan liikkumattomuuden syitä löytyy yhteiskunnan muutoksesta, jossa omaehtoinen liikunta on vähäistä, esimerkiksi pihapelien ja leikkien suosio on laskenut. Joka paikkaan kuljetaan autolla.

– Kaiken ikäiset tarvitsevat hyötyliikuntaa. Esimerkiksi alakouluikäisille riittää 10 minuuttia reipasta liikuntaa riittää kerrallaan säännöllisesti pitkin päivää.

Saros korostaakin perheiden omaehtoista liikkumista omalla pihalla tai lähimetsässä.

– Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet harrastaa kestävyysliikuntaa, eikä se maksa juuri mitään.

Tietokone tärkeämpi kuin liikkuminen

Leila Saroksen väitöstutkimuksessa yhdeksäsluokkalaisista paljastui neljän tyyppisiä liikkujia: liikuntamyönteiset, terveysliikkujat, syrjäytymisvaarassa olevat ja syrjään vetäytyneet.

– Näyttää siltä, että syrjäytymisvaarassa oleviin voidaan vielä vaikuttaa oikeanlaisella ohjauksella.

Tutkimuksessa ilmeni, että suurin syy liikkumattomuuteen on tietokone, jonka nuoret kokivat tärkeämmäksi kuin omaehtoisen liikkumisen. Myös laiskuus koettiin syyksi kestävyysliikunnan harrastamattomuuteen. Yhdeksäsluokkalaiset kertoivat, että heitä motivoivat liikkumaan perhe, ystävät ja nuori itse.

Osa alle kouluikäisistä on jo median ja tietokoneen suurkuluttajia.

– Liikunnalliset elämäntavat tulee opettaa jo varhaisvuosina. On tutkimuksia, että lapsi, joka liikkuu paljon lapsena, liikkuu myös aikuisena. Paras malli on vanhemmat. (HäSa)

SUOMEKSI: kestävyysliikunta = liikuntaa, jossa syke pysyy noin 140:ssä vähintään puoli tuntia. Syke ei saa sahata. Hyvää kestävyysliikuntaa ovat esimerkiksi reipas kävely, hiihto, hölkkä, luistelu ja pyöräily.