fbpx
Uutiset

Lidl mukaan kaupan kanta-asiakaskisaan – Kortiton etuohjelma toimii vain älypuhelimissa

Päivittäistavaraketju Lidlin etuohjelmaan ei kuulu kanta-asiakaskorttia, kuten muilla kaupan ketjuilla, vaan se toimii sovelluksena älypuhelimessa. Kauppaketju ottaa etuohjelman käyttöön nyt, kun koronakriisi on hiipunut. Aiemmin Lidl suhtautui kriittisesti kanta-asiakasohjelmiin. Kauppa jopa tarjosi etuja myymälöissään millä tahansa kortilla.
Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström arvioi, että kesätuotteet käyvät nyt hyvin kaupaksi, kun monet ulkomaanmatkat jäävät tekemättä. Kuva: Arttu Laitala
Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström arvioi, että kesätuotteet käyvät nyt hyvin kaupaksi, kun monet ulkomaanmatkat jäävät tekemättä. Kuva: Arttu Laitala

Lidl siirsi koronapandemian vuoksi etuohjelmansa käyttöönottoa Suomessa keväästä keskikesään. Kaupallinen johtaja Mikko Forsström sanoo, että koronakriisin aikana Lidl halusi välttää kaikkia ylimääräisiä toimia, joilla asiakkaita olisi houkuteltu myymälöihin ruuhkaksi asti.

Nyt pandemia on laantunut, joten Lidlin etuohjelma voidaan julkistaa ja ottaa käyttöön torstaina 25. kesäkuuta.

Lidlin etuohjelma poikkeaa S- ja K-ryhmien kanta-asiakasohjelmista. Lidlin etuasiakkailla ei ole korttia, vaan älypuhelimeen ladattu sovellus.

– Se on helpompi ja toiminnallisempi. Erillistä korttia joutuu aina kantamaan mukana.

Suomalaisista noin 83 prosentilla on käytössään älypuhelin.

Forsström korostaa, että Lidlin asiakas, jolla ei ole älypuhelinta tai sovellusta, ei joudu mitenkään etuohjelman maksumieheksi. Lidl ei aio vähentää sovelluksen käyttöönoton jälkeen muuta markkinointiaan.

– Perustarjoukset pysyvät ja hinnat eivät nouse, mutta Lidl plus -sovelluksen kautta saa lisäetuja.

Forsström sanoo sovelluksen olevan helppo käyttää. Lidlin myymälöissä autetaan sovelluksen lataamisessa ja käyttöönotossa. Lidlin sovellus on kansainvälinen, mutta kehitystyö on tehty Suomen Lidlin sisällä, joten kehityskulut ovat jääneet maltillisiksi.

Rahapalautusta ei saa

S- ja K-ryhmillä kanta-asiakasohjelmat ovat olleet käytössä pitkään. Ne maksavat kanta-asiakkailleen rahapalautuksia tehtyjen ostosten perusteella.

Forsströmin mukaan rahapalautukset eivät ainakaan ensi vaiheessa ole tulossa mukaan Lidlin Suomen etuohjelmaan. Muualla Euroopassa Lidlillä on myös sellaisia etuohjelmia, joissa palautetaan rahaa.

– Sovellusta kehitetään, tarkoitus on tuoda jatkossa lisäetuja.

Aiemmin Lidl suhtautui Suomessa kriittisesti kanta-asiakasohjelmiin. Kauppa jopa tarjosi etuja myymälöissään millä tahansa kortilla.

– Päätettiin tehdä muutos, koska kulutustottumukset muuttuvat. Ei ole järkevää esimerkiksi tarjota eläintenruoka-alennusta kaikille asiakkaille, koska vain osalla on eläimiä.

Sovelluksen avulla Lidl voi kerätä tietoja asiakkaista ja tehdä personoituja tarjouksia niistä tuoteryhmistä, jotka asiakasta kiinnostavat. Sovelluksen avulla asiakas voi myös seurata ostohistoriaansa, ja takuukuitit pysyvät tallessa sovelluksessa. Lidlin etuohjelma toimii myös ulkomailla.

Forsströmin mukaan Lidl ei ole julkaissut tavoitetta siitä, kuinka moni asiakkaista sovelluksen puhelimeensa lataa.

Kesätuotteilla hyvä menekki

Forrström odottaa Suomen vähittäiskaupalle varsin hyvää kesää.

– Kun ulkomaan matkat jäävät tekemättä, niin kauppa odottaa kasvavaa kysyntää kesätuotteille.

Koronakevään alussa suomalaiset hamstrasivat ruokaa ja hygieniatuotteita. Kevään mittaan tilanne normalisoitui, mutta asiakkaat ostavat selkeästi ostoksensa samasta kaupasta, joka on nostanut keskiostosta Lidlissä huomattavasti.

Keväällä ruuan verkkokauppa ryöpsähti kasvuun. Lidlillä ei ole Suomessa ruuan verkkokauppaa. Kokeiluja ketjulla on ollut Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

– Suomessa emme lähde ruuan verkkokauppaan, ennen kuin meillä on luotettava ratkaisu.

S- ja K -kortit

S-etukortin saa liittymällä asiakasomistajaksi. Osuuskaupan jäsenyys maksaa 100 euroa, jonka saa erotessaan takaisin. Liittymisen yhteydessä pitää maksaa vähintään 20 euroa, loppuosan voi kerryttää ostoksista saatavilla bonuksilla.

Asiakasomistajia oli vuoden 2019 lopussa 2 425 167.

Ostot S-ryhmästä kerryttävät bonuksia, jotka maksetaan liittymisen yhteydessä avattavalle tilille S-pankkiin rahana.

Bonuksen lisäksi asiakasomistajat saavat erilaisia muita etuja S -ryhmän liikkeistä ja palveluista sekä yhteistyökumppaneilta.

S-pankilla ja S-ryhmällä on yhteinen S-mobiilisovellus, jolla on yli miljoona käyttäjää.

K-plussa-kortteja on yli 3,5 miljoonalla suomalaisella 2,4 miljoonassa taloudessa.

K-plussa-käteiskortti ja K-plussa Mastercard ovat ilmaisia.

Plussa-pisteitä kertyy ostoista K-ryhmän liikkeistä sekä yhteistyökumppaneilta. Plussa-pisteet maksetaan plussa-rahana. Plussa-rahan lisäksi saa myös muita etuja.

Kertyneen plussa-rahan voi käyttää K-ryhmän liikkeissä ja Neste-asemilla.

K -ryhmällä on myös älypuhelimeen ladattava plussa -mobiilikorttisovellus.

Menot