Uutiset

Liikennekuolemia on ehkäistävä

Matti Vanhasen (kesk.) hallituksen tavoitteena on ollut laskea liikennekuolemien määrä 250:een vuoteen 2010 mennessä. Hämeen Sanomat kertoi pari viikkoa sitten, että liikenneministeriössä on nostettu kädet pystyyn ja todettu, ettei liikenneturvallisuustyö tuota toivottua tulosta nykyresursseilla. Uudeksi tavoitteeksi on asetettu 330 liikennekuolemaa.

Tilastokeskus julkisti torstaina tiedot viime vuoden tieliikenneonnettomuuksista. Liikenteessä kuoli 370 henkilöä eli saman verran kuin edellisenä vuonna.

Vuonna 1994 liikennekuolemien määrä hipoi vielä viittäsataa. Sen jälkeen liikennekuolemat olivat pitkään neljänsadan nurkilla, mutta vuonna 2003 tilastoihin kirjattiin 379 onnettomuuksien uhria, mikä oli 36 vähemmän kuin edellisvuonna.

Viime vuoden tilastoissa näkyy traagisella tavalla yksi tuhoisa liikenneonnettomuus. Konginkankaan bussionnettomuus maaliskuun lopulla vei 23 ihmisen hengen. Ilman sitä liikenteessä kuolleiden määrä olisi jäänyt viime vuonna 347:een.

Raskaita paperirullia rahdanneen rekan ja kohti Pohjois-Suomea laskettelulomalaisia kuljettaneen linja-auton yhteentörmäys nelostiellä Äänekosken pohjoispuolella järkytti koko Suomea ja oli tiettävästi Pohjoismaiden tuhoisin liikenneonnettomuus kautta aikojen.

Välittömästi suuronnettomuuden jälkeen virisi keskustelu, jossa haettiin keinoja etenkin rajujen kohtaamisonnettomuuksien ehkäisemiseksi. Sittemmin vaatimukset turvallisuuden puolesta ovat vaimentuneet. Miksi? Niiden aika ei ole ohi.

Liukkauden torjuntaa eli lähinnä suolausta on nelostiellä Konginkankaan onnettomuuspaikan tienoilla tehostettu, mutta tie on muutoin kuta kuinkin entisellään: mutkainen, mäkinen ja kapea maan valtaväyläksi, vaikka paikka paikoin tiehen onkin rakennettu ohituskaistoja.

Tekninen kehitys, autokannan uusiutuminen, poliisin liikennevalvonta ja tehokaskaan turvallisuusvalistus eivät riitä, jos päätiet rapautuvat. Tiestön kunto on ensimmäinen edellytys liikenneonnettomuuksien vähentämiselle.

Liikennekuolematilastot on saatu kääntymään kestävästi oikeaan suuntaan, joten työtä on jatkettava.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvisen mukaan ei ole mitään syytä lyödä hanskoja tiskiin ja luopua 250 liikennekuoleman tavoitteesta. Järvinen on oikeassa senkin uhalla, että kysymys on rahasta ja sen viisaasta käyttämisestä.

Liikennekuolemia on ehkäistävä, mutta tilastoja tärkeämpiä ovat ihmiset niiden takana.Periaatteessa tavoite voi olla sellainenkin, että jokainen onnettomuus on liikaa.

Liikennevalistuksessa ja -opetuksessa on vaikutettava tehokkaasti etenkin nuorten asenteisiin ja ajotapoihin. Hämeenlinnassa Koulutuskeskus Tavastian liikenneopetus antaa asiassa hyvää esimerkkiä.

Liikennekäyttäytymisen perusteet opitaan jo lapsena. Monikohan autoileva isä tai äiti muistaa antavansa lapsilleen omilla ajotavoillaan mallia, jonka he kopioivat aikanaan omaan autoiluunsa?