Uutiset

Liikenteen asennevammat periytyvät

Asennevamma-kampanja herättelee nuoria käyttämään nykyistä enemmän turvavyötä. Turvavyön käyttö on yksinkertaisin ja tehokkain tapa vähentää kuolemia ja vammautumisia liikenteessä, tiedetään liikenneministeriössä. Mitä kannatettavin kampanja liittyy ensimmäiseen YK:n kansainväliseen liikenneturvallisuusviikkoon, jonka teemana ovat nuoret.

Liikenneministeriö on oikealla asialla, vaikka kampanjoiden merkitys jääkin usein siihen, että asiasta puhutaan jonkin aikaa. On päästävä asiaan eli ihmisten aivan liian usein päättömään liikennekäyttäytymiseen. Jokaisen viikon pitää olla liikenneturvallisuusviikko.

Yksittäiset järkyttävät onnettomuudet saavat joksikin aikaa päättäjät vaatimaan parempia teitä ja lisää poliiseja liikennevalvontaan. Kun päätösten aika sitten tulee, löytyy tuhat ja yksi selitystä, joista yleisin on rahanpuute.

Konginkankaan onnettomuus herätti keskustelua raskaan liikenteen riskeistä. Pääosaan joutui kuitenkin yksi uhreista: traagisen onnettomuuteen liukkaalla kelillä joutuneen rekan kuljettaja. Sen sijaan vähälle huomiolle jäi, että nelostie on lähes valtakunnan mittaiseksi pääväyläksi monilta osiltaan pelkkää kinttupolkua. Eivätkä nelostien vaaranpaikat ole ainoita.

Liikennevalistuksen tarve on ilmeinen, koska edelleen ihmisiä kuolee Suomenkin liikenteessä täysin turhaan. Nuori suhteellisen hiljattain ajokortin saanut mies on liikenteen turvallisuusriski pahimmasta päästä. Häneen ei pelkästään pidä erehtyä tuijottamaan.

Turvallinen liikkuminen on yhteispeliä ja pieniä, mutta ratkaisevalla hetkellä äärimmäisen tärkeitä tekoja, aivan kuin on turvavyön kiinnittäminen.

Vahva usko on hämmästyttävän usein sellainen, ettei juuri minulle voi sattua mitään liikenteessä. Kun samalla tavoin hokevia on liikkeellä yhtä aikaa teiden täydeltä, on oikeastaan ihme, ettei onnettomuuksissa kuole enemmänkin ihmisiä.

Omaan napaan tuijottava minä itse -ajattelu on usein törkeästi turvallisuuden vaarantavan liikennekäyttäytymisen takana. Samasta syystä luvattoman moni pyöräilijä ei käytä asianmukaista kypärää.

Nuoret ovat kampanjoille otollinen kohderyhmä, koska heidän oppimiskykynsä on vielä kuta kuinkin tallella. Heidänkään mahdollinen asennevammaisuutensa ei kuitenkaan tule tyhjästä. Aikuisten, keski-ikäisten ja vähän vanhempienkin autoilijoiden, isien ja äitien, on katsottava vakavalla naamalla peiliin ja mietittävä, millaisen mallin he liikenteessä lapsille ja nuorille antavat. Kukaan ei ole täydellinen kuljettaja, vaikka käsittämättömän monet siinäkin vahvassa uskossa elävät.

Nuoria syyllistämällä ei päästä liikennekuolemista. Esimerkiksi mopololareita sattuu, mutta kenen on syy? Liian lujaa ajavien mopoilijoiden vai aikuisten, jotka sallivat mopoilun hurjilla nopeuksilla? Mopon kyydissä saa nykyään kuljettaa matkustajaa, mutta sitäkään päätöntä sääntöä nuoret eivät ole itse keksineet.

Vahva usko on hämmästyttävän usein sellainen, ettei juuri minulle voi sattua mitään liikenteessä.

Päivän lehti

2.6.2020