Uutiset

Linja-autoaseman paikka ei ole läpihuutojuttu

Jos Hämeenlinnan vanha linja-autoasema todella aiotaan purkaa, on syytä hyvin perusteellisesti miettiä uuden aseman paikkaa. Onko se nykyinen alue Palokunnankadun varteen tiivistettynä vai löytyykö korvaava paikka jostakin lähialueelta?

Erilaisia näkemyksiä ja ehdotuksia riittää, enkä epäile, etteikö asiaa ole pähkäilty kaupungin yhdyskuntapalveluissa. Ydinkysymys onkin, miten parhaiten sovitetaan yhteen monien käyttäjien erilaiset tarpeet.

Esimerkiksi lehtemme yleisönosastossa Olavi Virtamo ehdotti linja-autoaseman ja rautatieaseman yhdistämistä tai maanalaista luolaa etelärannan alueelle.

Jälkimmäinen vaihtoehto saattaa kaatua paitsi kirjoittajankin esiin tuomaan hintaan, myös siihen, että alue on alavaa, täytettyä järvenpohjaa, jossa pitäisi kaivautua Vanajaveden pinnan alapuolelle.

Rautatie- ja linja-autoasemien yhdistämistä matkakeskuksiksi on harrastettu monessa kaupungissa, muun muassa Riihimäellä. Hämeenlinnassa ei taida onnistua, koska rautatieasema sijaitsee keskustasta katsoen väärällä puolen Vanajavettä ja toivottoman kaukana moottoritiestä.

Nykyinen linja-autoaseman paikka on kieltämättä paikallisliikenteen kannalta keskeinen. Toisaalta korvaava, lähes yhtä keskeinen paikka saattaisi löytyä Hämeensaaren bensa-asemien paikkeilta.

Kanta-Hämeenlinnan sisäinen liikennehän ei linja-autoasemaa tarvitse. Se käyttää Hallituskadun ja Palokunnankadun pysäkkejä.

Lähikuntiin sekä ympäröivälle maaseudulle ajaville vakiovuoroille ja Matkahuollon tavaraliikenteelle asema on tärkeä tukikohta. Näille käyttäjille muutaman sadan metrin siirto tuskin olisi katastrofi.

Sen sijaan keskustan takseille liikahdus nykypaikalta kohti Hämeensaarta voisi merkitä jakautumista pariin paikkaan. Nythän linja-autoasemalla päivystävät taksit saavat sujuvasti suoraan tolpalta kyytiinsä paitsi torin ympäristössä asioivia myös linja-autolla saapuvia.

Kaupunki harkitsi aikanaan koko linja-autoaseman siirtämistä moottoritien katteelle, mutta luopui ajatuksesta.

Pelkästään Helsinki-Tampere-pikavuoroja ajatellen moottoritien kylkeen liimautuminen olisi viisasta. Tunnissa ja vartissa Helsinkiin pyyhältävien vuorojen aikataulu on tiukka ja jossakin vaiheessa poikkeaminen muutamien liikennevalojen taakse linja-autoasemalle voi bussiyhtiöiden kannalta olla liian aikaa vievää.

Linja-autoaseman paikka voi osaltaan vaikuttaa siihen, pysähtyvätkö lentokenttävuorot vastedeskin asemalla vai piipahtavatko ne vain pysäkillä moottoritien kupeessa. Ensiksi mainittua arvostaisi ainakin matkalaukkuja raahaava matkailija.

Kaiken tämän lisäksi on muistettava, että Hämeenlinnan keskusta on muuttumassa. Jos moottoritien kate toteutuu, myös palvelut painottuvat uusiin paikkoihin Lisäksi uusi moottoritien ramppi sujuvoittaisi Tampereen suunnan bussien matkaa.