Uutiset

Lippu-uudistus kismittää vieläkin ahkeria junankäyttäjiä

Rautatieasemalla Hämeenlinnassa ei juuri kiitoksen sanaa VR:n asiakkailta kuule taannoisesta lippu-uudistuksesta.

-Sekä Riihimäeltä että Hämeenlinnasta kulkevat olivat heti väliinputoajia hintojen uudistuksessa. 30 päivän kuukausilippu tuli noin 20 euroa entistä kalliimmaksi, koska niitä voi nyt käyttää Pendolinoissakin. Pendolino vain ei pysähdy näillä paikkakunnilla, toteaa alkajaisiksi Mirka Räinä, joka käy junalla Riihimäeltä Helsingissä töissä.

Hän oli myös yksi niistä epäonnekkaista, jotka yrittivät käyttää lippuautomaattia, kun uudistus tuli voimaan.

-Sehän ei toiminut yhtään! Ei reagoinut näppäilyyn, tai sitten se valitsi viereisen vaihtoehdon. Sormella piti yrittää osua sellaiseen pieneen valikkoon.

Räinä laittoikin valituksen VR:lle.

-Ajattelin, että jos tällainen terve, nuori ihminen ei meinaa saada lippua ostettua, miten sitten on vanhan ja huonosilmäisen laita.

Eniten Räinää ärsyttävät nyt VR:n nykyiset nettisivut.

-Aikatauluhausta saa kerrallaan korkeintaan vain 2-3 junaa näkyviin. Kymmenen kertaa saa näppäillä ennen kuin pystyy ostamaan lipun! hän ihmettelee lippu-uudistuksen mukanaan tuomaa ”parannusta”.

Vain opiskelija-alennus plussaa

Samaan ongelmaan ovat kypsyneet helsinkiläiset opiskelijat Anna Ahtila ja Antti Kukkonen, jotka ostivat parhaillaan automaatista lippua pääkaupunkiin.

-Verkkokauppa on nyt niin huono, että emme tykkää käyttää sitä enää. Entinen oli selkeämpi. Siinä sai enemmän tietoa kerralla näkyviin junista ja niiden palveluista.

Anna Ahtila joutui heti lippu-uudistuksen tultua voimaan ottamaan Helsingin rautatieasemalla lipunostoon jonotusnumeron 370, kun vasta palveltiin asiakasta 260. Jotta ei olisi myöhästynyt junasta, hän paineli vaunuun ja osti lippunsa sieltä.

-Jos en matkustaisi paljon ja saisi 50 prosentin opiskelija-alennusta, käyttäisin ennemmin omaa autoa kuin junaa. Missään nimessä en suostuisi täyttä hintaa maksamaan näistä palveluista, Antti Kukkonen tuhahtaa.

Mutta on niitä tyytyväisiäkin asiakkaita, kuten helsinkiläinen eläkeläinen Eila Kostamo, joka liikkuu junalla Hämeenlinnaan joka toinen viikko pojantytärtä hoitamaan.

-Lippu-uudistus on ihan hyvä. Ei se hirveästi ole mitään muuttanut. Yleensä otan peruslipun joko automaatista tai asemalta, hän sanoo ostaen tällä kertaa lipun automaatista.

Tosin saattomatkalla mukana ollut poika joutuu häntä vähän lipunostossa opastamaan.

-Onnistui! Eila Kostamo hihkaisee lipun tulostuessa. (HäSa)