Uutiset

Lisää lähiruokaa halutaan kaupan hyllyille

Lähiruuan pääsyä päivittäistavarakaupan valikoimiin halutaan lisätä.

-Lähiruuan suosio on kasvussa. Tavoitteena on entistä parempi valikoima sellaisia tuotteita, jotka ovat kilpailukykyisiä ja kiinnostavat kuluttajia, sanoo Keskon aluemyyntipäällikkö Michael Nyholm.

Päivittäistavarakauppa ry on käynnistänyt koulutushankkeen, jonka tavoitteena on lisätä lähiruuan tarjontaa kaupoissa ja myös parantaa pienten elintarvikeyritysten kilpailukykyä. Eri puolilla maata järjestettävissä seminaareissa selvitetään, miten pientuottajat voivat lähestyä kauppoja niin, että yhteistyö olisi mahdollisimman vaivatonta.

Nyholmin mukaan avainasia on tuotekortti, johon kootaan kaikki olennaiset tiedot kauppaan pyrkivistä tuotteista.

-Tuotekortti auttaa tuottajaa suunnittelemaan keskeiset seikat huolellisesti jo ennen kontaktia kauppaan sekä tekemään itsearviointia siitä, millaista tuotetta hän on tarjoamassa ja onko sillä mahdollisuuksia päästä kaupan valikoimiin. Myös yritysten henkilökuntaa opastetaan tuotekortin käytössä.

Tuottajat yhä arkoja

Hämeenlinnan Tiiriön K-citymarketin elintarvikekauppias Jouni Monto sanoo, että lähiruualla riittää kysyntää.

-Paljon on kiinni pientuottajien omasta aktiivisuudesta. He ovat edelleenkin arkoja lähestymään kauppiaita.

Elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina -hanke liittyy Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan. EU osallistuu hankkeen rahoittamiseen.(HäSa)