fbpx
Uutiset

Lisätty todellisuus ja muita uusia oppeja

Hämeenlinnan koululaiset pääsevät ensimmäisten joukossa testaamaan uusia oppimista tukevia tiloja, joissa hyödynnetään uusinta, vuorovaikutteista teknologiaa.

Kyse on Tekesin rahoittamasta hankkeesta, jossa tutkijat ja yritykset yhdessä yhteistyökaupunkien kanssa tuovat kouluille uudenlaisia opetusmenetelmiä ja -välineitä muun muassa luonnontieteiden, kielten, liikunnan ja terveystiedon opetukseen. Lisäksi hankkeessa tutkitaan tulevaisuuden ratkaisuja kuten moniaistisia ja vuorovaikutteisia tiloja.

Aktiiviset oppimistilat -hanketta koordinoi Tampereen yliopisto. Lisäksi siinä ovat mukana Oulun yliopisto, Tampereen, Oulun ja Ylöjärven kaupungit sekä viisi yritystä. Yhteistyötä tehdään myös muun muassa Hämeenlinnan kaupungin kanssa.

Tuntoaisti avuksi fysiikanopetukseen

Kehitystyössä hyödynnetään muun muassa tuntopalautetta, eleohjausta ja lisättyä todellisuutta sekä älykkäitä tiloja, joissa voidaan käyttää oppimisen tukena vuorovaikutteista valaistusta, visualisointia ja tilaääntä.

– Lisätty todellisuus on sitä, että katsotaan vaikka kännykän tai silmikkonäytön kanssa ja nähdään ympärillä jotain muuta kuin mitä siellä alunperin on. Kun katsot vaikka elokuvateatteria, näet mikä elokuva siellä on tällä hetkellä menossa tai kun tapaat ihmisen, näet hänen nimensä, kertoo hankkeen vetäjä, professori Roope Raisamo Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksiköstä.

Myös tuntoaistin avulla on mahdollista välittää tietoa aivan kuten näön ja kuulon kautta.

– Voidaan aktiivisesti tuottaa tuntoaistimuksia, jotka ihminen pystyy tuntemaan. Meillä on olemassa sellaista teknologiaa, jonka avulla voidaan esittää vaikkapa fysiikan ilmiöitä tai alkuaineiden eroja siten, että ihminen pystyy ne oikeasti tuntemaan. Se avaa ihan uudenlaisia mahdollisuuksia opetukselle, Raisamo kertoo.

Hämeenlinnaan vuodenvaihteessa

Hämeenlinnaan uudet opit rantautuvat hankkeen toisessa vaiheessa, jossa oppimisympäristöjä lähdetään testaamaan käytännössä.

– Ylöjärvellä ja Tampereella meillä on jo tekeillä kouluille uudenlaiset tilat pilotteja varten. Hämeenlinna on hyödyntämisessä seuraavalla ringillä, Raisamo kertoo.

Hämeenlinnan opetuspalveluista vastaava tilaajajohtaja Markku Rimpelä kuuluu hankkeen ohjausryhmään, joten hanke voi rantautua Hämeenlinnaan piankin.

– Ehkä jo vuodenvaihteessa, Raisamo sanoo.

Hän ei osaa vielä sanoa, missä kouluissa hanketta lähdetään Hämeenlinnassa kokeilemaan.

– Se sovitaan aikanaan kaupungin kanssa. Kyllä sieltä innokkaita varmasti löytyy, Raisamo arvioi. (HäSa)

Menot