Uutiset

Lomografiaa aikuisille ja edistyneille


Pehmeä, reunoiltaan vääristynyt kuva, joka on useimmiten hämärä, epätarkka ja huonosti sommiteltu. Sellainen on lomografian ihanne, Lomo-kameran satunnainen näpsäytys.

Mikä siinä oikein viehättää?

Lomo Kompakt-Avtomat

Asiaa lähtivät selvittämään valokuvaaja Terho Aalto, joka on vuoden päivät omistanut Lomo Actionsamplerin, sekä toimittaja Ari Oksala, jonka Lomo Kompakt-Avtomat on ostettu Leningradista jo 1988. Miehemme kuvasivat vuorotellen molemmilla kameroilla.

Ari: Miksi ammattivalokuvaaja haluaa ottaa tällaisia kuvia, paitsi kenties todistaakseen nuorisolle, että huonolaatuisia valokuvia on otettu jo ennen kamerakännyköitä?

Lomo Actionsampler

Terho: Tuntui vapauttavalta lähteä kuvaamaan Lomolla. Kun on yleensä tottunut sommittelemaan ja suunnittelemaan, niin nyt riitti, että antoi kameran laulaa.

Normaalisti kameran automatiikka hoitaa valotuksen, ja kuvia hienosäädetään nyt digiaikana vielä kuvankäsittelyohjelmassa, mutta Actionsamplerin ainoa valotuksen säätö on filmin joustovara, sillä kamerassa on vain yksi suljinaika ja yksi aukko. Lopputuloksen saa käteen vasta valokuvaamosta.

Kaikki alkoi Prahasta
Yhdeksänkymmentäluvun alussa sosialismi oli romahtanut. Kommunistieliitin statuslelu Lomo Kompakt-Avtomat oli hautautumassa vanhakantaisten valokuvausliikkeiden pölyisille perähyllyille, kun kaikki muuttui.

Ryhmä wieniläisopiskelijoita oli lomalla Prahassa ja osti pilanpäiten muutaman Lomon. Nuoret kuvasivat mitä sattui ja miten sattui turhia tähtäilemättä.

Kotiin palattuaan he kehittivät filmirullat ja yllättyivät. Kuvat olivat pieniä, huvittavia, surullisia ja räikeitä. Osa oli teräviä, osa epäteräviä. Ennen kaikkea kuvia oli paljon, ja ne huokuivat elävää elämää omalaatuisella tavalla.

Kompakt-Avtomatissa on etäisyyden säätö, aukon säätö ja nimensä mukaisesti aika-automatiikka. Linssin valovoima on hyvä, mutta optiikka ei ole länsikameroiden tasolla. Kuvan tietty pehmeys ja vääristymät tekevät kamerasta harrastajien parissa entistä houkuttelevamman. Mekaanisten osien oikut lisäävät oman mausteensa.

T: Lomo on varteenotettava väline taiteelliseen työskentelyyn. Siinä on oma soundi.

A: Se on kuin entinen Neuvostoliitto pienoiskoossa. Siinä on periaatteessa kaikki tarpeellinen, mutta kaikki toimii miten sattuu. Huvittavia yksityiskohtia ovat mm. salamakenkä ja jalustakierre kompaktikoon kamerassa. Yhtä kaikki, se on hyvin sympaattinen esine.

T: Niin on. Lomolla on oma kädenjälkensä vailla digiajan millilleen viilattua tarkkuutta. Lomolla on hauska kuvata, kun kaikki tulevat kyselemään ”mikä tuo on”.

A: Lomografiassa pelkkä lopputulos ei ratkaise, vaan kuvausprosessi itsessään on oleellinen osa kokemusta.

Lomografinen seura
Innostuneet nuoret perustivat 1992-93 Wienissä The Lomographic Societyn tarkoituksenaan levittää lomografian ilosanomaa ympäri maailman. Kuten yhdistys itse määrittelee, sen julkilausuttu tavoite on tutkia ja dokumentoida maailman pintaa näppäilemällä siitä miljoonia valokuvia.

Ensimmäinen lomografinen näyttely pidettiin jo vuonna 1994 samanaikaisesti Moskovassa ja New Yorkissa. 1997 perustettiin lomografiset internetsivut ja pidettiin maailmankongressi.

Seuraavana vuonna yhdistys esitteli Photokina-messuilla uuden kameran, nelisilmäisen Actionsamplerin.

T: Kuvasin aluksi staattisia kohteita, mutta actionkameran todellinen luonne selvisi nopeasti. Kamerassa on neljä objektiivia, joissa jokaisessa on oma suljin. Sulkimet laukeavat peräjälkeen, joten kohteen liike tulee esille. Kuvista voidaan tietokoneella muokata ”minielokuvia”.

T: Samplerit ovat tuoneet lomografiaan hi-tech -lomoilun makua, vaikka säätöjä kameroissa ei ole lainkaan. Kameran lisäksi tarvitaan tietokone, ohjelma sämpläysten tekoon ja nettiyhteys, jotta kuvia voi lähettää Societyn sivuille, kun on ensin liittynyt jäseneksi.

Nykyään Lomo-perhettä täydentää mm. yhdeksänlinssinen The Pop 9. Muutama vuosi sitten Wieniin perustettiin maailman ensimmäinen lomografinen kauppa.

Vapautuminen on vaikeinta
A: Lomo on kulkenut pitkän matkan neuvostostatusesineestä camp-huumorihenkisten harrastajien suosikiksi. Lomografian syntytapa ja -paikka kiehtovat. Niissä yhdistyvät itäisen Euroopan henkisen vapautumisen ilmapiiri ja ikivanha eurooppalainen karnevalistinen perinne, kun asiat käännetään päälaelleen.

T: Lomografia leviää pikkuhiljaa maasta toiseen. Se on hauska taidemuoto, kun ei tarvitse otsa rypyssä miettiä syntyjä syviä. Tarvitsee vain painaa nappia, ja sattuma voi tuoda hienoja lopputuloksia.

T: Itse asiassa vaikeinta on ammattimaisesta otteesta irrottautuminen.

A: Huomasin saman. Kestää aikansa vapautua sommittelun pakosta.

T: Parhaimmillaan Lomo on esimerkiksi bilekäytössä, kun otetaan lähikuvia kasvoista. Lomo antaa luvan hullutella.

Päivän lehti

10.4.2020