Uutiset

Lounas työpäivän keskellä voi piristää tai tainnuttaa

Noin puolitoista tuntia lounaan jälkeen moni toimistotyöläinen nuokkuu työpöytänsä ääressä. Väsymystilaa kutsutaan lounasdipiksi.

Syynä ovat biorytmistä johtuvan vireystason laskun ohella lounaalla syödyt ruoat. Rasvainen ja hiilihydraattipitoinen lounas aiheuttaa pahimman iltapäivädipin.

Vähäinen proteiinin määrä yhdistettynä runsaaseen hiilihydraattimäärään lisää unettavan serotoniinin muodostumista keskushermostossa.

– Iso pasta-annos, kermainen keittoruoka tai perunamuusi grillimakkaran kera väsyttää todennäköisesti paljon enemmän kuin kanasalaatti ruisleivän tai kalafilee parin pienen perunan seurana, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Reijo Laatikaisen ja Henna Rannikon Toimistotyöläisen ruokapäivä -kirja julkaistaan torstaina. Henna Rannikko on elintarviketieteiden kandidaatti Helsingin yliopistosta, pääaineenaan ravitsemustiede.

PALJONKO hiilihydraatteja sitten saa syödä? Sopivaa hiilarimäärää ei voi Laatikaisen mukaan määritellä kaavamaisesti.

– Se riippuu iästä, sukupuolesta, sokeriaineenvaihdunnasta sekä siitä, miten paljon ihminen liikkuu.

Vähän liikuntaa harrastavalle terveelle naiselle sopiva hiilihydraattien määrä lounaalla koostuu esimerkiksi desilitrasta täysjyväpastaa, palasta ruisleipää, runsaasta annoksesta kasviksia ja hedelmiä.

Paljon liikkuvat voivat syödä enemmän samoin kuin monet miehet.

Laatikaisen mukaan iso hiilihydraattiannos yhdistettynä proteiinin puutteeseen syö tarkkaavaisuutta ja voi lisätä työssä tapahtuvien virheiden määrää. Runsasrasvaisella ruoalla on samankaltaisia vaikutuksia.

KESKIKOKOINEN ja tasapainoinen lounas ylläpitää hyvää vireystasoa ja auttaa jaksamaan työssä.

Nälkä pysyy loitolla, kun proteiinia on tarpeeksi, hiilihydraatinlähteet ovat kuitupitoisia ja rasvaa on sopivasti.

– Esimerkiksi kasviskeitto, monet pastat ja salaattiannokset eivät useinkaan sisällä tarpeeksi proteiinia. Henkilöstöravintolan ateria lisukkeineen takaa yleensä riittävän proteiinin määrän, Henna Rannikko sanoo.

Lounaan voimalla ei Rannikon mukaan ole tarkoituskaan sinnitellä iltaan asti. Iltapäivällä voi nauttia pienen välipalan.

ENTÄ, JOS ei ehdi syömään tai palaveripulla vei nälän?

– Suosittelen, että varsinaista lounasta ei jätettäisi kokonaan väliin. Jos syö palaverissa ennen lounasta sämpylän, kannattaa käydä päivällä syömässä lisäksi annos salaattia ja jotain proteiinipitoista. Näin kylläisyys kestää pidempään.

Rannikon mukaan paras vaihtoehto olisi jättää palaverileipä syömättä ja odottaa lounasta.

Ja jos aamupäivällä on jo kova nälkä, kannattaa huomiota kiinnittää ennemminkin aamupalaan kuin haksahtaa työvireen vievään jättilounaaseen.

Tuoreimpia artikkeleita